V Plzeňském kraji ujedou příští rok vlaky o 5 pct více kilometrů

Osobní a spěšné vlaky v Plzeňském kraji ujedou s novým jízdním řádem o 5,2 procenta více kilometrů než dosud, tedy 5,6 milionu kilometrů. Na letošní rok Plzeňský kraj objednal u Českých drah (ČD) meziročně také o pět procent kilometrů více. Žádná linka nebude od 15. prosince zrušená, opět se zvýšil počet spojů, řekl ČTK ředitel krajského centra ČD v Plzni Vladimír Kostelný.


"Plzeňský kraj v posledních letech objednává více vlakových kilometrů. Zásadní změnou je navýšení počtu spojů mezi Klatovy, Plzní, Rokycany a zpět, kde bude nově jezdit pět spěšných vlaků," uvedl. Další hlavní novinkou je po třech letech znovuobnovení provozu na trati z Poběžovic přes Horšovský Týn do Staňkova na Domažlicku, kde bude nově jezdit pět párů vlaků. Jeden z nich v pracovní dny a čtyři o víkendech, a to z Poběžovic přes Staňkov do Holýšova jako přípoj k expresům a od rychlíků budou nové spoje vozit cestující zpět z Holýšova do Poběžovic.

"Na ostatních tratích dochází jen k drobným časovým posunům a někde k prodloužení jízdy vlaků," uvedl Kostelný. Například spoj z Horažďovic do Sušice je pro studenty prodloužený až do Klatov a vlak z Plzně do Nepomuku končí až v Horažďovicích předměstí.

Nově nasazované soupravy a zrychlení cestování, například na nové trati od Prahy, lákají podle hejtmana Josefa Bernarda (ČSSD) do vlaků stále více cestujících, hlavně na příměstských linkách. Nejvíce jich přibylo díky loňským novým vlakům na trati Horažďovice - Plzeň a také mezi Plzní a Rokycany. "V pracovní dny na obou tratích letos přibylo deset procent cestujících, o víkendech na horažďovické trati 30 procent," řekl hejtmanův náměstek Pavel Čížek (STAN).

V Plzeňském kraji, kde je přes 700 kilometrů většinou jednokolejných tratí, čekají cestující v příštím roce dvě větší výluky na krátkých úsecích za Plzní. Na trati Plzeň - Třemošná, která je součástí linie Plzeň - Most, začne výluka 30. dubna a potrvá 135 dní. "Za všechny vlaky budou jezdit náhradní autobusy," uvedl Kostelný. Od 2. července pak nepojedou vlaky 35 dnů na trati Plzeň - Starý Plzenec, kudy se jezdí mezi Plzní a Českými Budějovicemi. Kvůli končící třetí stavbě železničního uzlu Plzeň, takzvanému přesmyku domažlické trati, už by v příštím roce podle ředitele neměla být žádná výluka.

Podle vedoucího krajského odboru dopravy Dušana Pakandla vydá Plzeňský kraj v příštím roce na osobní a spěšné vlaky i na některé rychlíky 528 milionů korun, dalších 202 milionů Kč zaplatí ministerstvo dopravy podle memoranda uzavřeného s kraji. "Meziročně tak dáme na vlaky o 100 milionů korun více než v letošním roce," řekl.

Cestující už si letos nekoupí celostátní, ani tištěný jízdní řád. Jeho prodejnost podle Kostelného klesá a navíc silně využívaný internet a mobilní aplikace mají výhodu v tom, že se lidé okamžitě dozvědí změny.

Doprava | 04. 12. 2019
Zdroj: ČTK