Stát pro omezení objíždění mýta využije i data z kamionů

Pro opatření, která by měla pomoci zamezit možnému objíždění mýtných úseků, stát nejspíše využije i dopravní data z kamionů. Možností jejich využití se na dnešním jednání zabývali zástupci ministerstva dopravy, krajů, obcí a policie. Pracovní skupina chce využít i slovenské zkušenosti s rozšířením mýta. Další jednání bude v polovině září. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Mýtný systém se od příštího roku rozšíří o 860 kilometrů silnic první třídy.

 
"Klademe důraz na komplexní řešení, které nepovede k nárůstu kamionové dopravy a napomůže osazení značek tam, kde chtějí obce či města omezit kamionovou dopravu," uvedl po jednání Jemelka. Připomněl tak plán na umísťování dopravních značek, které by na rizikových místech zakazovaly vjezd kamionům. Ministerstvo by podle Jemelky mělo mít hlavně roli koordinátora při zavádění těchto opatření.

Pro vytipování úseků, které by kamiony mohly objíždět, chce stát využít mimo jiné i dopravní data. Ty by měl shromažďovat díky datovým krabičkám, které jsou ve výbavě každého kamionu. "Ještě letos rádi dodáme data ze sčítačů a plovoucích vozidel," dodal mluvčí.

Kraje a obce proti rozšíření dlouhodobě protestují. Obávají se, že povede k objíždění nově zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd, čímž se zhorší stav menších silnic i bezpečnost v obcích. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) jim proto loni slíbil, že samosprávy budou moci vybrat úseky, na kterých bude zavedeno nulové mýtné. Současný ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) však od tohoto plánu upustil, podle něj by zavedení bezplatného mýta mohlo zpochybnit mýtný tendr. Se samosprávami proto začal jednat v rámci pracovní skupiny, jejímž cílem je snížit riziko objíždění mýtných úseků.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Dosud mýtné vybírala firma Kapsch, od nového roku by mělo mýtné vybírat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Smlouvu ale řeší antimonopolní úřad a soudy.

 

Doprava | 16. 08. 2019
Zdroj: ČTK