Obchvat Rokycany-Hrádek je hotov, odlehčí hlavně Kamennému Újezdu

Po 25 letech od prvních debat byl dnes dokončen a zprovozněn 5,5 kilometru dlouhý obchvat Rokycany - Hrádek za zhruba čtvrt miliardy korun. Na první dvoukilometrový úsek, dokončený v červnu 2013, byla napojená zbylá část do Hrádku za 115 milionů korun. Jeho dostavbu brzdil převod posledních dvou pozemků, z nichž jeden musel Plzeňský kraj jako investor vyvlastnit. Hrádek s okolními obcemi prosazoval obchvat od roku 1994. Díky němu si oddychnou hlavně obyvatelé Kamenného Újezdu, řekla ČTK jeho starostka Jarmila Vaňourková (SNK pro Kamenný Újezd).


"Přes naši obec doteď projíždělo denně 10.000 aut, zkracovaly si tudy cestu z Příbramska na dálnici D5. Po otevření obchvatu se to hodně sníží, kamiony tolik jezdit nebudou. Omezí se hluk a prašnost a nebudou praskat domy," uvedla. Obcí dosud jezdily také nákladní vozy ze Železáren Hrádek, z Borgersu, z pily a na parkoviště firmy Duvenbeck.

Kamenný Újezd má teď zcela zničenou komunikaci přes celou obec. "Kraj nám slíbil, že ji po dokončení obchvatu opraví," řekla Vaňourková. Obec loni za 15 milionů korun vybudovala chodník podél silnice, který tam nebyl. Kvůli velkému provozu byl průchod nebezpečný.

Obec se díky bytovým zónám rychle rozrůstá, za rok tam počet obyvatel vzrostl o stovku na 880. "Po dokončení obchvatu bude bytová výstavba ještě rychlejší," uvedla starostka.

První část jižního obchvatu Rokycan, dokončenou v roce 2013, moc aut nevyužívalo. Zlepšila dopravní napojení průmyslové oblasti jihu Rokycan, kterou měl původně celý obchvat propojit s plánovanou 55hektarovou průmyslovou zónu v třítisícovém Hrádku. Zóna se ale nakonec kvůli odporu místních stavět nebude. "V novém územním plánu už průmysl ani obchod není. Vůle občanů byla, aby tam zůstala přírodní lokalita, aby nebyl Hrádek z obou stran obklopen průmyslem," uvedla starostka Marcela Sobotková (ODS). Nová silnice se více odklonila mimo město, vznikl tam oddělený chodník s přechodem a jsou tam nové stromy.

Obchvat Rokycany-Hrádek hradil z 90 procent evropský program IROP. "Je pro nás důležitý, ale ještě zásadnější bude téměř tříkilometrový severní obchvat k silnici II/605 (stará "pražská" z Plzně na Prahu)," řekl starosta Rokycan Václav Kočí (Pro naše Rokycany). Město vykoupilo více než polovinu pozemků. Investorem bude kraj, který plánuje propojení až ke sjezdu na D5 ve směru na Litohlavy.

Doprava | 20. 11. 2019
Zdroj: ČTK