Nové mýto zatím funguje bez větších komplikací, výběr je stabilní

Stát na mýtném v pondělí vybral více než 40 milionů korun, výběr za první dva dny je tak skoro 48 milionů korun. Spuštění nového satelitního systému zatím větší komplikace v dopravě nepřinesl, v současnosti se tvoří asi kilometrová fronta na dálnici D8. Stále však platí riziko kolon v příštích dnech. Na dnešní tiskové konferenci to řekli zástupci správce mýta firmy CzechToll a ministerstva dopravy. Výběr mýta je stejně jako v neděli podobný jako u předchozího mýta. Poslední listopadové pondělí činil výběr mýta 40,7 milionu korun, první prosincové pondělí loňského roku pak přes 41 milionů korun.


Mýtný systém začal fungovat tuto neděli a podle provozovatele funguje bezproblémově. Technologie dosud zaznamenala více než 3,5 milionu průjezdů kontrolovaných vozidel. Do systému bylo do pondělní půlnoci přihlášeno 322.000 vozů z celkového počtu 458.000 očekávaných vozidel. Mezi dopravci pak bylo rozesláno 223.000 palubních jednotek. Stále chybí především dopravci ze zahraničí, z Česka se registrovalo 93 procent dopravců.

Podle CzechTollu je zatím provoz u hranic plynulý. V pondělí byla nejhorší situace u Lanžhota na Břeclavsku, kde se dopoledne vytvořila asi dvoukilometrová kolona. Aktuálně je asi kilometrová fronta na dálnici D8, na dalších místech se kamiony hromadí na parkovištích a dalších odstavných místech, provoz ale nekomplikují. CzechToll nasadil u rizikových míst pracovníky navíc, posílil i registrační místa. Provoz pomáhají koordinovat policisté, ti by měli pokračovat i v příštích dnech. Hrozba kolon však stále trvá.

Celní správa zatím při kontrolách zaplacení mýta do dnešního rána zaznamenala 38 incidentů. "Incidenty se týkaly chybějící palubní jednotky (16 případů), nebo chybně nastavené jednotky. Jeden případ, kdy ve vozidle chyběla palubní jednotka, byl předán do správního řízení," uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková. Celníci nasadili na kontroly celkem 25 vozů. Hříšníkům hrozí pokuty od 5000 do 100.000 korun.

Nové mýto funguje prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Doprava | 04. 12. 2019
Zdroj: ČTK