Základní jízdné ve Zlínském kraji od ledna zdraží o 20 haléřů za kilometr

Základní jízdné ve vlacích a autobusech ve Zlínském kraji od ledna zdraží o 20 haléřů za ujetý kilometr. Nárůst cen je způsobený dlouhodobě rostoucími výdaji na zajištění veřejné dopravy. Od roku 2019 se její ceníky v regionu neměnily, řekl novinářům jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) Martin Štětkář. Úpravu cen dnes na svém zasedání schválili krajští radní. Na veřejnou linkovou dopravu Zlínský kraj letos uvolní zhruba 1,5 miliardy korun.

 
Podle náměstka hejtmana Radka Doležela (ANO) musí kraj jako řádný hospodář reagovat na aktuální ekonomickou ztrátu. "V letech 2020 a 2021 došlo k navýšení výdajů na dopravní obslužnost ve Zlínském kraji vlivem inflace o 8,5 procenta. Inflační navýšení pro rok 2022 představuje 5,1 procenta, celkem tedy od roku 2020 výdaje stouply o 13,6 procenta. Současně ale za stejné období nedošlo k úprav ceny jízdného v systému Integrované dopravy Zlínského kraje," uvedl Doležel.

Nyní cestující ve vlacích a autobusech v kraji platí nástupní sazbu devět korun a jednu korunu za každý ujetý kilometr. Od Nového roku se sazba zvýší na korunu a 20 haléřů za ujetý kilometr, nástupní sazba se měnit nebude. "Jízdné se přitom bude zaokrouhlovat na celé koruny," uvedl Štětkář. K platbě mohou cestující využít hotovost, platební kartu, mobilní telefon nebo karty Zetka a ODISka. Například při ujetí vzdálenosti deseti kilometrů cestující zaplatí od příštího roku o dvě koruny více než letos, nárůst je 10,5 procenta. V případě 20 kilometrů dlouhé trasy si připlatí čtyři koruny, nárůst je 13,8 procenta.

Pro rok 2022 připravuje KOVED zavedení zónového tarifu, který nahradí dosavadní kilometrový tarif. Území kraje bude podle Štětkáře rozděleno zhruba na 120 zón. "Cena jízdenky se potom bude odvíjet už ne od kilometrů, ale od počtu ujetých zón," řekl Štětkář. Zónový tarif umožní zavedení časových jízdenek, v první fázi by měly fungovat sedmidenní a měsíční. "Přechod na zónový tarif a časové jízdenky předpokládáme od července roku 2022," doplnil Štětkář.

Plánovaná změna si podle Doležela vyžádá zdražení základního jízdného. "Současně s tím však začnou platit časové kupony, které budou naopak nabízet výhodnější jízdné a pravidelní cestující díky nim ušetří," uvedl Doležel.

Linkovou autobusovou dopravu zajišťují ve Zlínském kraji společnosti Arriva Morava, ČSAD BUS Uherské Hradiště, Transdev Morava, TQM Holding a Z-Group bus, na železnici jsou to společnosti České dráhy a Arriva vlaky. Část spojů autobusových a železničních dopravců objednaných hejtmanstvím zajíždí i na území Olomouckého, Moravskoslezského a Jihomoravského kraje.

Doprava | 07. 12. 2021
Zdroj: ČTK