Valeo: Za deset let, bude třetina aut s autonomním řízením

Do roku 2030 bude třetina vyráběných prémiových vozidel vybavená technologií pro třetí úroveň autonomního řízení. Vozy budou mimo jiné využívat senzory LiDAR (Light Detection And Ranging) pro dálkové měření vzdálenosti pomocí laserového paprsku. Uvedla to dnes společnost Valeo, která je hlavním průmyslovým výrobcem LiDARů.

 
Autonomní řízení úrovně tři bude znamenat, že auta už zvládnou zcela převzít řízení. Dokážou tedy sama zpomalovat, zrychlovat, zatáčet, a dokonce se vyhnout překážce, a to díky nejmodernějším senzorům, kamerám a detailním mapovým podkladům.

Kromě osobních automobilů budou muset používat jedno nebo i více zařízení LiDAR také autonomní raketoplány, robotické taxi vozy, doručovací droidi, autonomní nákladní automobily nebo vozidla pro zemědělství, těžební průmysl a infrastrukturu. Do roku 2030 dosáhne trh s technologií LiDAR hodnoty přes 50 miliard dolarů.

Valeo dnes představilo třetí generaci LiDARu. Ta rekonstruuje 3D obraz okolí vozidla v reálném čase s rozlišením 4,5 milionu pixelů a rychlostí 25 snímků za sekundu. Proti předchozí generaci má třikrát delší dosah a dvaapůlkrát větší zorný úhel. Rozlišení se zvýšilo dvanáctkrát.

Díky jedinečným snímacím schopnostem dokáže nový LiDAR vidět věci, které nevidí člověk, kamery ani radary. To znamená, že řízení lze v mnoha situacích přenechat vozidlu, a to i na dálnici při rychlosti až 130 km/h. I v takových situacích může vozidlo vybavené skenovacím systémem LiDAR třetí generace zvládat nouzové situace zcela samostatně.

LiDARy společnosti Valeo se vyrábějí v Německu v závodě ve Wemdingu v Bavorsku, kde se komponenty montují s mikronovou přesností. Společnost před prázdninami oznámila, že chce v horizontu deseti let postavit na bývalém letišti u Milovic na Nymbursku autonomní městečko. Bude tam simulovat městský provoz, což umožní testování nových autonomních systémů vozidel. V příštích 20 letech chce Valeo v Milovicích investovat nejméně 100 milionů korun.

Valeo je jedním z největších zaměstnavatelů v automobilovém průmyslu v České republice. Na šesti svých pracovištích má 4000 zaměstnanců, z toho přes polovinu ve Středočeském kraji. Ve 33 státech zaměstnává přes 110.000 lidí. Má 187 výrobních závodů, 20 výzkumných center, 43 vývojových center a 15 distribučních skladů.

Doprava | 24. 11. 2021
Zdroj: ČTK