V Plzeňském kraji nejelo 15 autobusových spojů, v týdnu se má problém vyřešit

V Plzeňském kraji dnes nevyjelo 15 plánovaných spojů veřejné autobusové dopravy, což je zhruba čtvrtina proti minulému pondělí. Firma Arriva má problémy s nedostatkem řidičů. S krajem i s Plzeňským organizátorem veřejné dopravy POVED hledá řešení, počty neodjetých spojů se snižují. ČTK to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Podle mluvčího dopravce Jana Holuba se Arriva potýká s nemocností a dlouhodobým nedostatkem profesionálních řidičů. Snaží se rychle nalákat nové zájemce.

 
"Dnes neodjelo jen 15 spojů, zítra (v úterý) má začít jezdit subdodavatel, který by je měl nahradit. Během týdne by se měla situace uklidnit a neodjeté spoje by měly vymizet. Arriva je pod tlakem a musela reagovat," uvedl Čížek. Poslední problémovou oblastí je Domažlicko. Náměstek uvedl, že kraj udělí Arrivě sankce. "O výši jsme zatím nerozhodli, počítají se vždy zpětně za určité období," řekl. Kraj může nárokovat až 1000 Kč za neodjetý kilometr.

Na problémy s neodjetými spoji veřejné autobusové dopravy v kraji upozornili v pátek také opoziční krajští zastupitelé z ODS. Na jednání mimořádného zastupitelstva, které se mělo zabývat jen nákupem zdevastovaných lázní v Plzni, kritizovali zejména to, že kvůli tomu neměli zajištěnou dopravu ani někteří školáci. Dále uvedli, že smlouva s dopravcem i jízdní řády jsou špatně koncipované.

"To byl náhlý kolaps. Oni (Arriva) stále říkali, že zajistí dopravu. Ještě týden před začátkem školního roku jsme si řekli, že to bude v pořádku. A pak nenastoupili řidiči a asi ve třech případech neodjely děti do školy," uvedl Čížek. Podle něj si některé obce samy zajistily náhradní dopravu - například Bělá nad Radbuzou. "A aby to nešlo k jejich tíži, tak budeme požadovat úhradu po Arrivě," řekl.

Čížek nesouhlasí s tím, že by měl kraj špatné nastavené jízdní řády. "Od poloviny roku 2020 (odkdy má Arriva s krajem desetiletou smlouvu) je vyhodnocujeme a i spoje, které obce požadovaly, a nejsou obsazené, tak dáváme jako spoje na zavolání. A když si je nikdo nezavolá, tak je postupně rušíme," uvedl Čížek. Kraj teď provede další analýzu, po níž nastane další redukce.

"V době covidu byla čísla o počtu cestujících nevypovídající, protože všichni měli home office, byly uzávěry a podobně. Ale teď za těch pár dalších měsíců už se dají dělat závěry. Takže se budeme snažit rušit nevyužívané spoje. A nejméně obsazené jsou první ranní autobusy kolem čtvrté hodiny, u nichž určitě dojde k redukci," řekl náměstek. Podle něj je překvapivé, že některé víkendové spoje jsou někde obsazenější než ve všední dny. "A tím, jak sem přišli Ukrajinci, tak jsme naopak v řadě lokalit kolem Plzně museli posilovat," dodal.

Podle šéfa krajského odboru dopravy Dušana Pakandla kraj před týdnem akceptoval, že dopravce může zajišťovat veřejnou obslužnost v regionu i vozidly, která nesplňují dohodnutý standard. Tedy i vozy jiných dopravců, které nejsou označené logem a barvami kraje a nemají odbavovací strojky. Už ve středu firma zajistila subdodávky, například Autobusy Karlovy Vary, které jezdí na části linek na Tachovsku. Dlouhodobým řešením je podle Pakandla to, že se Arriva snaží marketingem zvyšovat počty řidičů, organizuje a platí jim autoškoly a zvyšuje platy.

Hned minulé pondělí se hejtmanství se s Arrivou domluvilo, že do 14:00 předchozího dne firma informuje kraj a POVED o tom, které spoje následující den nevyjedou. "POVED po 14:00 informuje starosty obcí, kteří to řeknou občanům a ti se také mohou dívat na web www.idpk.cz," uvedl Pakandl.

Doprava | 21. 09. 2022
Zdroj: ČTK