Tatra Trucks chce do pěti let zvednout výrobu z 1200 vozidel ročně na 1500

Automobilka Tatra Trucks chce do pěti let zvednout výrobu ze současných 1200 vozidel ročně na zhruba 1500. Jejím cílem je dostat se do roku 2026 v obratu na osm miliard korun, v loňském roce to bylo 5,5 miliardy. Novinářům to dnes v Kopřivnici na Novojičínsku řekl ředitel marketingu Tatry Kamil Košťál.

 
Ke zvýšení výroby má automobilce pomoci i připravovaná nová generace vozu Tatra Phoenix. Tatra ho vyrábí od podzimu 2011 a dosud dodala zákazníkům přes 3650 vozů. Na výrobě spolupracuje s nizozemskou firmou DAF Trucks.

"Tatra Phoenix vychází z nového DAFu, který bude uváděn do provozu v roce 2024 s tím, že už bude připravený na novou normu Euro 7 a na veškeré elektronické asistenční systémy, které do budoucna auta budou mít. Bude mít dva digitální displeje, bude mít elektronické ovládání plynu, ABS, ESP, všechny bezpečnostní systémy," řekl Košťál.

Tatra zakládá svou výrobu na vlastní koncepci povozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou kombinuje s technologiemi a konstrukčními prvky renomovaných světových výrobců. Sama vyrábí podvozky s kabinami, na některé trhy dodává jenom podvozky.

"Vizí Tatry je být nejlepším integrátorem dodavatelů. My máme špičkový podvozek a k tomu špičkovému podvozku chceme nejlepší motor, nejlepší převodovku, nejlepší pneumatiky a chceme být schopni toto integrovat do celku, který bude o řád dál než konkurence pro terénní aplikace," řekl Košťál.

Nejvíce to podle něj ocení armáda a hasiči. "V Evropě neustále ubývá terénů, na které je Tatra stavěná. My máme dva hlavní strategické cíle. Jeden strategický cíl je zaměřit se na integrovaný záchranný systém, což jsou hasiči a armáda, kteří i v budoucnu budou muset používat vozidla, která jsou schopna vyjíždět za jakýchkoliv podmínek," řekl Košťál.

Druhá strategická rovina se týká zemí mimo Evropu, kde není tak rozvinutá infrastruktura, ani tak tvrdé požadavky ohledně emisí. "Proto se hodně zaměřujeme na Blízký východ, zaměřujeme se na Asii, na bývalé země Sovětského svazu, na Brazílii a Jižní Ameriku," řekl Košťál. Ve spolupráci s rakouskou firmou Rosenbauer chce Tatra vstoupit i na severoamerický trh.

Automobilka připravuje také vozidla s alternativními pohony. "Pokud jde o vozidla pro civilní aplikace, budeme nakupovat řešení DAF, to znamená americké motory Paccar, které budou vybavené palivovými články a elektromotorem," řekl Košťál.

Společně s Centrem výzkumu Řež ze skupiny ÚJV, Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze a vývojářskou firmou Devinn vyvíjí Tatra vlastní řešení postavené na vodíkových palivových článcích. Chystá proto i výstavbu vlastní vodíkové čerpací stanice a dvou stanic na nabíjení elektrických aut. První prototyp vodíkového auta Tatra by měl být hotov na konci roku 2023.

Nedostatek čipů, kvůli které například tento týden zastavila výrobu Škoda Auto, se přímo Tatry nějak zásadně nedotkla, ovlivňuje ale její dodavatele.

"My nejsme tak významný odběratel, pro nás zajistit menší počet výrobků, které mají čipy, není tak komplikované. Nicméně samozřejmě na naše dodavatele to dopadlo. My sami nekupujeme čipy, ale kupujeme výrobky, do kterých jsou čipy implementovány," řekl Košťál.

Plán výroby Tatra plní, ale musí ho upravovat podle toho, co je zrovna schopna od dodavatelů zajistit. "Dá se říct, že některé automobily musíme uspíšit a některé automobily kvůli absenci dílů musíme posunout dozadu. Netýká se to pouze čipů, týká se to třeba i nedostatku vstupního materiálu, který jde do mechanicky vyráběných dílů, to znamená výkovky, odlitky, ale i dílů, které jsou vypalovány z plechu a podobně," řekl Košťál.

Loni Tatra vyrobila 1181 nákladních automobilů, prodala 1186 vozů. Téměř 60 procent aut mířilo na export. Tatra má přes 1000 zaměstnanců, dalších víc než 600 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada.

Doprava | 22. 10. 2021
Zdroj: ČTK