Stavebníci v Blansku začali vysouvat přes koleje a řeku nový most

Práce na přemostění Svitavy v Blansku se dostaly do další fáze, stavební firma začala nový most vysouvat přes koleje a řeku. Tisícitunovou ocelovou mostní konstrukci dělníci nejdříve svařili na pravém břehu řeky Svitavy a pomocí výsuvné konstrukce ji do pátku postupně vysunou na druhý břeh. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí radnice Pavla Komárková. Nový most vedoucí přes železniční trať a Svitavu vytvoří spojnici mezi dvěma částmi města, které rozděluje železniční koridor. Stát má přes 264 milionů korun.

 
Práce začaly loni v červenci. Stavba začíná ve Svitavské ulici, most překlene koryto řeky, železniční koridor a končit bude v průmyslové zóně ve Starém Blansku. Dělníci museli nejprve postavit mohutnou více než stometrovou výsuvnou dráhu z oceli, na jejímž vrcholu pak umístili dva páry zdvojených kolejnic. Na nich posouvají vlastní 76 metrů dlouhou ocelovou mostní konstrukci na druhý břeh řeky. Vysouvání začalo v noci na dnešek, bude pokračovat vždy mezi půlnocí a 04:00, kdy je možná výluka vlaků.

"Most je na jedné straně uložený na výsuvná kluzná ložiska, na straně druhé je opatřený dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. Vlastní posun pak zajistí dva páry hydraulických pístů napojených na tlačné zařízení. Ty budou most laicky řečeno postrkovat kupředu," uvedl stavbyvedoucí Robert Škarecký. "První část výsuvu bude tvořit přesun na dočasnou konstrukci umístěnou v řece Svitavě mezi oběma břehy, to potrvá několik dní, v druhé části pak bude nutné zajistit přesun z provizorní konstrukce na definitivní opěru," doplnil stavbyvedoucí.

Po překlenutí železniční dráhy a řeky a osazení mostní konstrukce na levý břeh řeky začnou dělníci více než stometrovou výsuvnou dráhu demontovat. Následně budou most z obou stran doplňovat o zhruba čtyřicetimetrová betonová předpolí. Přidají také ocelová táhla mostní konstrukce, zábradlí a další části. Současně se dokončuje i nový kruhový objezd ve Starém Blansku, kterým se nové přemostění napojí na Brněnskou ulici.

Hotovo má být v prosinci letošního roku, kdy by most měli začít využívat motoristé i pěší. V té chvíli se uzavře úrovňové křížení v zastávce Blansko-město, kde Správa železnic buduje nový podchod pro pěší.

"Nový most na Staré Blansko je pro město naprosto klíčovou dopravní stavbou. Jeho vybudování se plánuje několik desetiletí, v Blansku se o něm mluví už od 50. let minulého století. Je klíčový pro téměř 3000 obyvatel Starého Blanska, kterým přístupovou cestu do města dosud předěloval železniční přejezd v zastávce Blansko-město. Přejezd je ale ve špičce více než 40 minut z hodiny uzavřený závorami," popsal starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS). Chybí tak podle něj spojení pro složky integrovaného záchranného systému, v okolí přejezdu se navíc pravidelně tvoří kolony, které blokují průjezd po hlavním průtahu a dopravu v centru města.

Původně se s výsuvem mělo začít o několik dní dříve. Nakonec bylo na základě výsledků geologického průzkumu nutné další zajištění statiky výsuvné dráhy a další dočasné vyztužení mostní konstrukce. Hned od zahájení stavby v červenci 2021 se zhotovitel potýkal s celou řadou dalších komplikací, epidemií onemocnění covid a především s výpadky v dodávkách oceli. U oceli pro výrobu přemostění nad železniční tratí a řekou Svitavou bylo totiž nutné zajistit specifické požadavky na vlastnosti materiálu. Splnit je měla ocel zpracovávaná ve Vítkovicích, dodávky ale do Vítkovic putovaly z okupovaného Mariupolu, který postihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu. Dělníci pak museli stáhnout téměř dvouměsíční výpadek v dodávkách.

Ostatní | 24. 08. 2022
Zdroj: ČTK