Stát chystá architektonický tendr pro stanici na rychlodráze

První terminál pro vysokorychlostní železnici získá konkrétnější obrysy. Správa železnic začala připravovat architektonickou soutěž na podobu nádraží Praha východ poblíž Nehvizd ve Středočeském kraji, vypsat by ji měla na podzim. Informovala o tom Správa železnic. Terminál bude součástí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem, jejíž první část by se měla začít stavět v roce 2025.

 
Cílem architektonické soutěže bude najít optimální řešení pro podobu samotného terminálu a také jeho propojení s širším okolím a na blízkou dálnici D11. U terminálu by mělo vzniknout kolem 3000 parkovacích míst, zároveň má být přímo navázán na autobusové linky pražské a středočeské dopravy. Správa železnic proto do přípravy soutěže zapojila i zástupce Nehvizd a dalších okolních obcí. Na průběh soutěže by pak měla dohlédnout Česká komora architektů.

Připravovaný terminál bude podle Správy železnic sloužit jako nástupní bod pro obyvatele okresu Praha-východ a dalších částí kraje a severovýchodu hlavního města. Cesta vlakem z terminálu do centra Prahy bude po dostavbě trati trvat okolo 15 minut, v druhém směru pak bude terminál napojený na trasu například do Brna, Ostravy, Hradce Králové, Drážďan a dalších měst.

Terminál bude součástí připravovaného úseku z Prahy Běchovic do Poříčan. Ten patří mezi nejrozpracovanější projekty v rámci přípravy rychlodráh v Česku, správa k něm vyhlásila zakázku na zpracování dokumentace k územnímu řízení. Stát dále ve zrychleném režimu připravuje úseky rychlotratí Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou, úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a také dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity současné železniční sítě a také zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od devadesátých let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Doprava | 03. 07. 2020
Zdroj: ČTK