Skupině Jihotrans stoupl zisk, kvůli covidu brzdila investice

Skupina Jihotrans, kterou tvoří dopravní a servisní firmy, měla loni konsolidovaný obrat 2,83 miliardy korun, meziročně asi o 400 milionů nižší. Konsolidovaný zisk po zdanění vzrostl o 21 milionů na 129 milionů. Firma kvůli covidu brzdila investice a propustila asi 30 lidí, teď má 1000 zaměstnanců. ČTK to generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

"Hlavní trend v osobní dopravě byl úbytek cestujících v době covidu. Na druhou stranu, po otevření letní sezony, to zase byl enormní nárůst. To byly dva paradoxy, které se v loňském roce střídaly. Ze začátku totální úbytek cestujících, pak takřka nedostatečná kapacita a v říjnu zase totální krach," řekl Krigar. Největší ztráty zaznamenala firma v osobní dopravě, kdy loni meziročně ubyla polovina cestujících. Tržby podstatně klesly na železnici.

Zisk se skupině povedlo zvýšit díky úsporám. Omezila investice, propustila asi 30 lidí. Největší propad je u zájezdové dopravy, firma vlastní 12 zájezdových autobusů. Jejich řidiči dnes jezdí v linkových autobusech. Na zájezdovou dopravu získala skupina z vládní koronavirové podpory kolem tří milionů Kč.

V letošním prvním pololetí jsou výsledky horší než loni. "Je tam několik jevů. Bohužel problém je v nákladní dopravě, kde se dnes nedají oběhy vozidel plánovat z důvodu různých čekání a výpadků výroby. Další velký problém v kamionové dopravě je, že cena nafty je proti prosinci o 3,5 koruny vyšší, neúměrně roste a částečně ztrácíme na kurzu eura, máme 70 procent tržeb v eurech," řekl ředitel. Firma vlastní 300 nákladních aut. Letos koupí 70 nových, jedno stojí asi 70.000 eur (kolem 1,8 milionu Kč). Objednala i 27 nových autobusů.

Do skupiny patří společnosti GW Jihotrans, ČSAD STTRANS, ČSAD Jihotrans, GW Bus, GW Logistics, GW Train Regio, GW Cargo, Auta Borek či Tachoservis. Firma GW Train Regio provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji. Zaměstnává téměř 150 strojvůdců. Od prosince 2017 zajišťuje místo Českých drah dopravu na takzvaných šumavských lokálkách, kde provozuje 21 vlaků. Pod Jihotrans spadá i devět čerpacích stanic. Skupina má asi 1000 zaměstnanců, 300 nákladních aut, asi 200 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek.

Doprava | 29. 07. 2021
Zdroj: ČTK