ŘSD zahájí novou silnici, která ulehčí cestu z Chebska na D5

Ředitelství silnic a dálnic zahajuje největší stavbu v Plzeňském kraji za posledních šest let. Jde o téměř pětikilometrovou silnici první třídy na Tachovsku z Janova k Nové Hospodě za zhruba 140 milionů korun. Propojí Chebsko s dálnicí D5 z Prahy do Německa. V úterý 21. listopadu bude předané staveniště, řekl ČTK Jan Muzika, ředitel plzeňského závodu firmy Eurovia, která důležitou silnici vybuduje ve sdružení s plzeňským Bergerem Bohemia. Podle ŘSD je to klíčová stavba, která zároveň výrazně sníží nehodovost v obcích na Tachovsku; hojně ji využívají kamiony.

„Začneme kácením a podobně, ale na plné pecky se stavba rozjede v únoru nebo v březnu," uvedl. Podle Muziky je stavba s menším mostem plánovaná na dva roky, ale stavbaři se jí budou snažit stihnout za 1,5 roku, nejlépe do konce příštího roku.

 

Jde o největší státní silniční stavbu v kraji za posledních šest let. Vítězná suma je na zhruba 72 procentech projektované ceny, která už byla mírně snížená; ještě v roce 2011 byly náklady odhadované na 400 milionů Kč. Poslední roky byly podle stavebních firem rozhodujícími investory v regionu kraj a město Plzeň, ale pomalu už se také rozbíhá státní ŘSD.

 

Půjde o druhou a poslední etapu silnice Kočov - Nová Hospoda na tahu I/21, což je součást páteřního dálničního přivaděče mezi hraničním přechodem Pomezí na Chebsku, odkud se vozy jedoucí přes Cheb, Mariánské Lázně a Planou napojují na mimoúrovňovou křižovatku Nová Hospoda na dálnici D5. Na této silnici se od zprovoznění dálnice před 20 lety zvýšila hustota dopravy třikrát. Silnice se měla stavět už loni, ale u řady dopravních staveb v ČR přestaly platit staré posudky EIA, protože Evropská komise odmítla uznat ty, které vznikly podle starého zákona z roku 1992 před vstupem Česka do EU. Posuzování vlivu těchto staveb na životní prostředí se proto muselo opakovat.

 

Už v září 2011 byla otevřena první část z Kočova do Janova v délce 4,13 kilometru za 778 milionů Kč. Postavila ji také Eurovia s Bergrem. Spojení má podle Muziky obchodní i kapacitní výhody. Obě firmy mají v blízkosti lomy na kámen i obalovny, což stavbu zrychluje. V říjnu 2003 otevřelo ŘSD na trase z Plané na Tachovsku k D5 tříkilometrový obchvat Brodu nad Tichou, už v roce 2007 obchvat Plané.

 

 

Doprava | 20. 11. 2017
Zdroj: ČTK