Průzkum: Developerům trvá získat parcelu v průměru 11 měsíců

Developerům trvá získat vybranou parcelu v průměru 11 měsíců. Vyplývá to z průzkumu společnosti CEEC Research mezi 35 developery. Téměř polovina z nich uvedla, že má s pořizováním parcel pro výstavbu potíže. Nejatraktivnější jsou podle nich parcely v blízkosti metra, nádraží nebo jiné dopravní cesty ve městě. Více než třetina oslovených firem se účastní veřejných soutěží o pozemky, stavby nebo jiné objekty.

 
Za největší problém při státních veřejných soutěžích o pozemky developerské společnosti uváděly průběh řízení. Dále negativně vnímají administrativní zátěž při účasti na řízení. Naopak za pozitivní při těchto soutěžích považují atraktivitu lokalit pozemků a jejich cenu.

Ředitelé developerských společností dále uvedli, že výstavba na brownfieldech se kvůli jejich nutné revitalizaci prodraží v průměru o 17 procent. Na těchto pozemcích po bývalých továrních halách nebo skladech postavili v průměru 29 procent svých projektů. Téměř tři čtvrtiny dotázaných jsou názoru, že stát nedostatečně podporuje obnovu těchto parcel, které se mnohdy nacházejí v atraktivních lokalitách měst.

V hlavním městě patří mezi nejznámější brownfieldy nákladové nádraží na Smíchově, kde začala ve středu společnost Sekyra Group stavět čtvrť Smíchov City. Dalšími velkými brownfieldy jsou například Bubny-Zátory, Rohanský ostrov, nákladové nádraží na Žižkově nebo areál Tesly v Hloubětíně. Například Penta v minulosti zrevitalizovala areál bývalé továrny Waltrovka v Jinonicích.

"Tento rok dokončíme nový bytový areál, který vyrůstá v pražských Nuslích. Stojí na místě, kde byla až do konce 90. let mlékárna. Projekt jsme získali od soukromého subjektu. Žádnou státní či jinou podporu proměna tohoto brownfieldu nemá," uvedl předseda představenstva Trigemy Marcel Soural.

Podle dotázaných developerů je největší komplikací ve výstavbě na brownfieldech čas nutný pro změnu územích plánů. Nevýhodou brownfieldů proti jiným pozemkům je podle nich také riziko navýšení investičních nákladů nebo nedostatečné zmapování starých ekologických zátěží.

Podle studie Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) může v Praze v roce 2030 chybět až 50.000 bytů. Důvodem je pomalé tempo povolování bytové výstavby. V hlavním městě je podle strategického plánu potřeba ročně zhruba 6000 nových bytů. Od roku 2010, kdy se povolování výrazně zpomalilo, je ovšem v průměru povolováno jen 3500 bytů za rok. Loni se jich podle údajů Českého statistického úřadu sice začalo stavět 5429, podle odborníků to však může být jen přechodný výkyv.

Pomalé tempo výstavby je podle analytiků jednou z příčin výrazného cenového růstu bytů v posledních letech. Prodejní ceny nových bytů v Praze podle údajů společností Trigema, Central Group a Skanska Reality vzrostly za posledních pět let o 95 procent na 108.261 korun za metr čtvereční. Jako další příčiny výrazného cenového růstu analytici uvádějí rostoucí ceny pozemků, stavebních prací a materiálů nebo vysoké daňové zatížení.

Nemovitosti | 05. 10. 2020
Zdroj: TASR
Další podobné články