Pandemický rok v balíkové dopravě: Rekordní počty zásilek, komplikace s brexitem i netypické požadavky klientů

Od začátku pandemie covid-19 uplynul jeden rok. Ten zásadně ovlivnil a změnil nejen spotřebitelské chování lidí. Výrazná změna je patrná také v balíkové dopravě. Podle společnosti Zaslat.cz narostl počet odeslaných zásilek 1,6krát a počet lidí, kteří začali zásilky nově posílat o 120 %. Zájem o balíkovou dopravu nejen vzrostl, ale změnil se také obsah a cíl zásilek. 

Podle ředitele společnosti Zaslat.cz, Miroslava Michalka vzrostl zájem o zásilky do zahraničí: „Naši zákazníci nejvíce posílali balíky na Slovensko, Německo, do Británie a Francie. Největší procentuální nárůst v počtu poslaných balíků oproti předešlému období, jsme pak zaznamenali u Nizozemska a Británie, kde se poptávka zvedla o téměř jednou tolik (92 %).“ 

Největší nárůst v počtu zásilek v Česku zaznamenalo Zaslat.cz v oblasti firem, u kterých se poptávka zvedla o 160 %: „Ve firmách v loňském roce došlo k velkému nárůstu zejména kvůli zavřeným prodejnám a nutnosti přeorientovat se na prodej přes internet. Mezi naše klienty patří například i pivovary, které prostřednictvím nás posílaly svým zákazníkům v Česku tolik žádaný nápoj,” doplňuje Michalko. 

Běžní zákazníci pak poslali o 155 % více balíčků než v předešlém období. U zásilek do zahraničí byl počet zásilek u běžných zákazníků vyšší o 230 %, u firem pak o 120 %. 

U mnohých zákazníků se balíky staly jediným způsobem, jak alespoň pomyslně překonat neprůchozí hranice a protikoronavirová omezení,” komentuje Michalko. Ve spojitosti s pandemií pomáhalo Zaslat.cz například na jaře 2020 zdarma zasílat roušky po Česku, ale zapojilo se i do projektu, prostřednictvím kterého Češi zasílali doma ušité roušky krajanům do Španělska. 

V pandemickém roce vzrostl také zájem o celní a expresní služby. Největší boom byl spojený s podzimním extrémním zájmem o balíkovou přepravu, kdy "předvánoční" sezona začala už v říjnu. Zatímco v jiných letech by lidé za rodinami cestovali sami, letos se s dopravou vánočních dárků spoléhali na balíkovou přepravu.

Vysoké počty zásilek do celních oblastí neklesly ani po Novém roce. Do statistik se totiž významně promítl odchod Spojeného království z EU. Ten sice počet balíků navýšil, ale zároveň cestu zásilek zkomplikoval: „Značnou komplikací na cestě balíčků je celní proces a omezení toho, co je nyní možné do země posílat,” říká Michalko. Někteří dopravci proto doručování balíků do Velké Británie ukončili. Zákazníkům pomáhají také intuitivní objednávkové systémy, které jim celní proces ulehčí. 

Nejvíce zásilek importovaných do ČR ze zahraničí přišlo dle statistik Zaslat.cz ze Slovenska, Británie a Rakouska. Počet zásilek zaslaných ze Slovenska do Česka narostl dokonce až o 160 %, z Británie přišlo o 50 % více zásilek, z Rakouska o 111 %. 

Lidé v pandemickém roce také více poptávali přepravu atypických zásilek. Jednalo se zejména o sezónní předměty jako jízdní kola, nábytek, kočárky, lyže. Častěji se ale objevily i bizarnější předměty: „Mezi netypické zásilky bych zařadil například přepravu motocyklů. Řešíme i různé veselé historky, v poslední době například zásilku, kdy zákazník bez jakékoliv výplně poslal akvárium, ve kterém byly volně naházeny kameny. Pravidelně se setkáváme s dotazy na přepravu živých zvířat v balících, od hmyzu a plazů až po kočky. Ty samozřejmě do balíku nepatří,“ dodává pobaveně Michalko. Počet podobných dotazů a poptávky po přepravě atypických zásilek se podle Zaslat.cz zvýšil zejména v souvislosti s uzávěrou okresů.

Zájem o přepravu atypických a nadměrných zásilek do váhy až 3 tuny podle statistik Zaslat vzrostl od loňského března o 30 %. 
 
Expresní logistika | 16. 04. 2021
Zdroj: Zaslat.cz