Online nákupy během pandemie: Evropané utratili nejvíce za potraviny, šetřili naopak na módě

DPD, největší soukromá přepravní společnost v České republice, analyzovala na základě svého nejnovějšího výzkumu E-shopper barometer nákupní chování Evropanů během pandemie. Největší boom nastal u kategorie potravin, kde nákupy vzrostly o 95 %. Dosud nejoblíbenější móda naopak zaznamenala mírný pokles (-5 %). Zcela zásadní byl pak vznik nové skupiny zákazníků, kteří na internetu před pandemií nikdy nenakupovali – většinu z nich tvoří senioři. 

Potraviny obsadily poprvé v historii první místo mezi nejžádanějšími online kategoriemi zboží, které po dlouhou dobu zaujímala móda. I přes původní předpoklady, že prodej oblečení a obuvi zaznamená také velký nárůst, v tomto případě zájem naopak nečekaně poklesl, a to o 5 %. Výrazně pak vzrostl prodej high-tech produktů, a to o celých 61 %.

“Před pandemií jsme nakupovali na internetu především proto, že to bylo pohodlnější, rychlejší a někoho to dokonce vyloženě bavilo. Během pandemie se však tyto potřeby změnily a bylo často nutné shánět online zcela základní věci denní spotřeby jako jsou právě potraviny, ” vysvětluje Miloš Malaník, generální ředitel DPD. 

Senioři objevili online nakupování
Již během roku 2020 přibylo 15 milionů nových zákazníků, z nichž většinu tvoří senioři, kteří nákupy online před pandemií vůbec nevyužívali. Z průzkumu E-shopper barometer vyplývá, že 90 % seniorů využívá k nákupu počítač, 92 % z nich preferuje doručení domů a je málo pravděpodobné, že opustí svůj nákupní košík bez toho, aniž by zboží nakoupili. Většina seniorů také uvádí, že si na online nakupování natolik zvykli, že v něm budou pokračovat i po otevření kamenných obchodů. 

Zájem o udržitelnost roste
Vzrostl také zájem o udržitelné nákupy, ať už se jedná o výběr e-shopu, tak o doručovací společnost. Například ve Velké Británii by 40 % zákazníků uvítalo, kdyby e-shop poskytoval informace o emisích při přepravě a na základě toho by byli ochotni změnit způsob doručení. 71 % Francouzů se zase snaží spojit více objednávek do jedné, aby minimalizovali počet doručení. Evropané se obecně začali mnohem více zajímat o etické a udržitelné zdroje, zboží z druhé ruky a vintage výrobky. Záleží jim také na tom, aby balíček urazil co možná nejkratší možnou vzdálenost a například neletěl zbytečně přes oceán, když zboží lze nakoupit od lokálního výrobce. 

“Pro zákazníky je stále důležitější, aby udržitelné nebyly jenom výrobky, které nakupují, ale také cesta, kterou se k nim dostanou. V tomhle ohledu hraje přístup přepravních společností klíčovou roli a jsem rád, že DPD se již v současné chvíli daří přepravovat zásilky co možná nejekologičtěji díky 100% uhlíkové neutralitě. Do roku 2025 jsme se pak zavázali doručovat v Praze a Ostravě pouze bezemisně, následovat budou samozřejmě i další česká města,” dodává Miloš Malaník. 
 
Expresní logistika | 18. 05. 2021
Zdroj: DPD