Obnovitelné zdroje jsou novým trendem v logistice

Ekologické smýšlení přijímá čím dál tím větší část společnosti. Automobilová doprava vždy byla a bude jistou zátěží pro životní prostředí a cílem je tuto zátěž co nejvíce snížit. V současné době existuje hned několik možností jak ekologickou zátěž v logistice snížit. A zároveň lze dosáhnout úspory nákladů. Ať už se jedná o vratné obaly či dopravu na alternativní pohon. Představíme vám několik tipů, kterými se můžete inspirovat. 

Odesílejte zásilky v použitých obalech
Obaly jsou nedílnou součástí každé firmy, která posílá zásilky. S každou objednávkou jejich množství narůstá, a tím narůstají také náklady. Stále více firem začíná svým zákazníkům nabízet vrácení obalů zpět, aby se mohly využít pro jejich další přepravu. Tím jde ruku v ruce nejen úspora nákladů, ale též šetrné chování vůči přírodě. Nejen proto některé firmy využívají při odesílání zásilek tzv. službu exchange. Tedy výměnu, kdy si zákazník při doručení zásilky zboží převezme a v tom samém obalu nebo krabici zboží posílá odesílateli zpět. Může se jednat třeba o náhradní díly, důležité dokumenty, vyřešené reklamace nebo případně jen zmíněné obaly k dalšímu použití. Jak vypadá takové doručení do Německa? „Kurýr u vás v pondělí zásilky vyzvedne. V úterý je v Německu doručíme, proběhne výměna a ve středu máte vaše obaly či zásilky zpět. Díky tomu, že vše proběhne při doručení, jsme efektivní a můžeme vám nabídnout výhodnější cenu,“ doplňuje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier.

Nakupujte výrobky ve vratných obalech 
Nikdo nechce přispívat k dalšímu zhoršování a zahlcování odpady, proto se v některých firmách začíná spouštět bezobalové nakupování. Můžete si objednat kvalitní výrobky, trvanlivé potraviny a drogerii z ekologické produkce, které nejsou zbytečně zabaleny v jednorázových obalech. Každá nádoba je totiž vratná, a po důkladném vymytí ve speciálních prostorech je znovu naplněna a vrácena do oběhu. Nic nepřebývá, nic se se nevyhazuje.

Využití vozů na alternativní pohon
Za účelem dosažení co nejmenší ekologické stopy je potřeba optimalizovat trasy, k čemuž již dnes lze využít moderní technologie. Dále jsou samozřejmostí auta splňující emisní normy nebo alternativní pohony. Blízkou budoucností, a v některých případech i přítomností logistiky, jsou auta na elektřinu. Například v Německu jsou zavedeny emisní limity v centrech měst, i v ČR lze sledovat tendence omezení škodlivin v ovzduší. Mezi alternativní pohony lze řadit i CNG, které je dnes již běžnější. Na rozdíl od zahraničí je u nás v Praze méně podporované doručení pomocí cargo kol, které v centrech měst mohou řešit více problémů, nejen spoluobčanům a firmám, ale i dopravním společnostem. 

Jaké možnosti nabízí vozy na hybridní pohon?
Zajímavou možností jsou i vozy na hybridní pohon. V kombinaci s elektropohonem, který je takový správně „dynamický “ a tichý, je jízda s hybridním modelem daleko méně únavná, než s klasickým dieselovým autem. I spalovací motor je při normálním provozu příjemně tichý. „Pro testování ekologičtější dopravy jsme vyzkoušeli Transit Plug-in Hybrid. Na testování jsme si vybrali jednu z našich pražských tras. Ford Custom je dobrý model i do širšího centra. Není zdaleka tak veliký jako klasický Ford Transit, ale přesto má dobrou kapacitu nákladového prostoru,“ popisuje Přemysl Lukeš. Ford udává, že je auto vhodné do uzavřených areálů, jako jsou letiště. Nebo na krátké trasy do 80-90 km denně. A to potvrzují v Der Kurier. „Dojezd na elektromotor je zatím velmi malý. A i přes rekuperaci se prostě plně nedobíjí. Pokud má auto vybitý akumulátor, přijde na řadu spalovací motor. A ačkoli auto jede na elektromotor, tak do něj dodává energii motor spalovací,“ dodává Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.

Je v současné době hybridní pohon vhodný pro kurýrní službu?
Nejdůležitější je vybudovat dostatečnou infrastrukturu na dobíjení nebo tankování. A dostatečně rychlé dobití nebo dotankování. A u toho všeho ještě musíte hlídat náklady. „Auto je cca o 3/4  dražší, než klasický model. Vzhledem k našemu nájezdu ujede dost kilometrů i s pomocí benzinového motoru. Spotřeba je podobná té s konvenčním dieselovým motorem. Proto se pro nás z pohledu provozních nákladů příliš nevyplatí. V případě alternativních pohonů u nákladních aut to vnímám tak, že jsme právě ve fázi vývoje. A na ideální řešení včetně dostatečné infrastruktury si budeme muset ještě počkat. Ale představa tichého nákladního vozového parku na elektrický pohon se mi líbí. A věřím, že pak budeme jedni ze spokojených zákazníků elektromobility,“ konstatuje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.
 
Logistika | 23. 07. 2021
Zdroj: Der Kurier