Německý soud zamítl žalobu dopravců za předražené kamiony

Nákladní dopravci neuspěli s hromadnou žalobou, ke které se přidaly i české firmy, na výrobce kamionů za údajně předražené vozy. Po výrobcích žádali náhradu škody 867 milionů eur (asi 21,5 miliardy Kč), v minulém týdnu však žalobu zamítl německý soud. ČTK to sdělil mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, dopravci se proti němu odvolají. Další možností je také podání žaloby v Nizozemsku.

 
Dopravci v žalobě vycházejí z rozhodnutí Evropské komise, podle které se výrobci nákladních vozů v letech 1997 až 2011 domlouvali na cenách, a členům kartelu udělila rekordní pokutu. Poškození autodopravci mají právo na odškodnění. Týká se to firem i fyzických osob, které po roce 1997 zakoupili na evropském území nákladní vozy nad šest tun.

Dopravce ve sporu v Německu zastupuje firma Financialright s advokátní kanceláří Hausfeld. "K podpoře nabídky firem Financialright a Hausfeld nás vedly reference, které mají z mnoha jiných úspěšných sporů, jako například kauzy Volkswagen," uvedl Felix. Firmy se podle něj proti rozhodnutí nyní odvolají a budou přitom poukazovat na jiné případy, kdy byl stejný postup v Německu akceptován.

Konkrétně zatím mluvčí Česmadu nechtěl důvody rozhodnutí německého soudu komentovat, počká na podrobnější rozbor od zastupujících firem. Soud v Mnichově řeší ještě jednu žalobu Financialright, ve které pro dopravce žádá 540 milionů eur (asi 13,4 miliardy Kč).

Dopravci vedle těchto žalob se mají možnost přidat i k další, kterou připravuje společnost LitFin v Nizozemsku. Žalobu o náhradu škody totiž může poškozený podat u kteréhokoliv soudu v zemi, kde má sídlo člen kartelu anebo poškozená strana. Firma připravuje žalobu v objemu 120 milionů eur (zhruba 3,46 miliardy Kč). "Čeští dopravci, kteří byli u německého soudu zamítnuti, mají stále šanci se připojit," Ondřej Tyleček ze společnosti LitFin. Podle něj mají nizozemské soudy méně formalistický přístup než například v Německu a výsledek se tak může lišit.

Zda se k žalobě v Nizozemsku tuzemští dopravci přidají zatím Felix neví, podle něj to bude velmi individuální. "Dopravci musí zvažovat, zda by změnou právnické firmy nedošlo k promlčení nejstarších nároků. Pokud by uvažovali o změně zmocnění pro jiného zástupce, je nutno pečlivě posoudit rizika z případné výpovědi smlouvy o zastupování," dodal mluvčí Česmadu.

Logistika | 18. 02. 2020
Zdroj: ČTK