Na podzim začnou na dálnici D4 stavební práce, vznikne i 39 mostů

Stavební práce na nově budovaném úseku dálnice D4 začnou naplno na podzim. V trase z Hájů do Mirotic počítají stavbaři s 39 mosty, většina z nich bude nových. Vznikne i estakáda u obce Nerestce na Písecku, kde je památkově chráněný most z dob napoleonských válek. Stavbaři plánují i několik mostů pro pohyb divoké zvěře. Vyplývá to z informací, které novinářům zaslala Daniela Pedret, mediální manažerka firmy Via Salis.

 
Nový úsek D4 buduje konsorcium DIVia, jež tvoří firmy Vinci a Meridiam. Via Salis je dceřiná společnost firmy Vinci. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice.

Od zahájení stavby uplynuly čtyři měsíce. Trasa dlouhá 32 kilometrů je rozdělená do devíti úseků mezi Příbramí a Pískem. Na všech se teď dělají archeologické, geologické či ekologické průzkumy a hluková měření. Archeologové objevili v jihočeské trase D4 pravěká sídliště, několik hrobů i zaniklé úvozové cesty.

Dělníci odstranili zbytky lesní zeleně v trase, z hůř přístupných míst se pařezy odtahaly s pomocí koní. Hotová je většina dočasných bariér na ochranu obojživelníků. Stavební práce, jež dělá dceřiná společnost firmy Eurovia CS, se rozvinou na podzim, především zemní práce jako skrývky ornice či přeložky sítí.

"Na trase D4 vznikne řada technicky zajímavých staveb," uvedla Pedret. Patří mezi ně třeba dlouhé mosty přes údolí. U obce Nerestce vybuduje firma 374 metrů dlouhou estakádu. Mezi místní pamětihodnosti patří most přes řeku Skalici, postavený za napoleonských válek. Jde o technickou památku v empírovém slohu. Most široký šest metrů se využívá dodnes, dopravě slouží i nedaleký betonový obloukový most, po němž vede silnice I/4.

Stavbaři se rozhodli zachovat spojení, na něž jsou místní zvyklí. "Projektanti nové D4 zvolili elegantní řešení v podobě estakády – dlouhého přemostění, po němž povede nová dálnice. Ve směru od Příbrami tak budou řidiči postupně nad údolím řeky Skalice překonávat silnici třetí třídy, polní cestu, řeku s oběma stávajícími mosty, další místní komunikaci a regionální železniční trať," uvedla firma. Silnice I/4 povede vedle nové dálnice, sloužit ale bude pouze místní dopravě.

Podobně překlenou dělníci mělké údolí poblíž Životic, kde protéká Rtišovický potok. V celém nově budovaném úseku z Hájů do Mirotic počítají stavbaři se 39 mosty, přes údolí, rokle, řeky i silnice. Nad dálnicí vznikne také jedna lávka pro pěší, u Rtišovic, kde poslouží jako cesta k autobusové zastávce. Na nové D4 bude i několik ekoduktů, mostů, které umožní bezpečný pohyb divoké zvěře. Až bude celý úsek v roce 2024 zprovozněn, bude takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat 20.

Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala v červnu. Všechny úseky se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Zároveň firmy modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024.

Doprava | 13. 10. 2021
Zdroj: ČTK