Na Nový most v Kolíně kvůli rekonstrukci nesmí cyklisté a nákladní auta

Na Nový most v Kolíně nově kvůli rekonstrukci mostu nesmí vjíždět cyklisté. Vozovka je kvůli opravě zúžená a provoz cyklistů není bezpečný. K překonání řeky Labe tak musí cyklisté použít sousední Masarykův most nebo lávku, řekl ČTK místostarosta Michal Najbrt (Změna pro Kolín).

"Provoz nedovoluje, aby tam cyklisté v rámci provozu mohli vjíždět. Není možné cyklistu bezpečně objet," řekl Najbrt. Zavedené jsou také další úpravy, přibyl například nový semafor před mostem u křižovatky s ulicí Na Louži, upravil se i interval semaforu u křižovatky u obchodního centra Futurum. To vše má přispět ke zlepšení provozu, který komplikuje uzavírka. Místo dvou pruhů v každém směru slouží nyní každému směru pouze jeden pruh.

Na most je po celou dobu rekonstrukce zakázán vjezd nákladním vozidlům, kamiony ale tento zákaz často porušují. Na dodržování zákazu vjezdu kamionů a nově i cyklistů se zaměří jak městská, tak státní policie. Po dobu dopravního omezení bude veškerá nákladní doprava vedena po obchvatu Kolína, na silnici I/38, po dálnici D11 a zpět směr Velký Osek po silnici II/125 do zálabské části Kolína.

V současnosti je uzavřena pravá část mostu, doprava je svedena na druhou polovinu mostu. Náklady na opravy mostu, který je v havarijním stavu, dosáhnou téměř 400 milionů korun, hotovo bude do konce příštího roku. Na celém mostě již firma zajistila takzvané římsy, tedy okrajové části mostu, ze kterých kvůli špatnému stavu odpadávaly kusy betonu. Pravou stranu, kde je nyní odstraněný svršek vozovky, dokončí firma do konce letošního roku. Stavbaři budou pokládat vyrovnávací vrstvy, izolace a samotný povrch vozovky. Postaví nové zábradlí a opraví římsy. V příštím roce firma opraví levou stranu mostu.

Letošní část investice financuje kraj ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který přispěl částkou 195 milionů korun. Pro příští rok se musí zdroje financování ještě najít. Na celkovou rekonstrukci mostu se čekalo několik let, kraji se ale zatím stále nepodařilo získat stavební povolení, a to kvůli opakovanému odvolávání Českých přístavů, které jsou účastníkem řízení.

Kraj tak musel most začít opravovat v takzvaném havarijním režimu. Hrozilo, že se části mostu zřítí na komunikace nebo na železnici, která pod mostem vede. Podle starosty Kolína Michaela Kašpara (Změna pro Kolín) se již několik takových případů stalo, z mostu odpadaly zejména desítky kilogramů vážící betonové římsy. V havarijním režimu se opraví většina mostu, zhruba 70 procent. Špatný stav mostu zapříčinily použité technologie a materiály a nevhodně řešené detaily při jeho výstavbě na začátku 90. let.
 
Doprava | 29. 07. 2021
Zdroj: ČTK