Mikrospánek a jak mu včas předejít

Mikrospánek je krátká epizoda spánku, která obvykle trvá tři až patnáct sekund. Během této doby člověk nevnímá žádné vnější podněty jako jsou zvuky, nebo vizuální vjemy. Poté buď usnete, nebo se s leknutím probudíte. Nehod s mikrospánkem není sice velké množství, mohou však být velmi závažné. Známe dva druhy mikrospánku – se zavřenýma, ale i otevřenýma očima. U obou mozek nereaguje. Přinášíme Vám rady, jak mikrospánku předejít, i to, jak zvládnout dlouhou cestu.

 
 
Mikrospánek přichází často při dlouhé nebo monotónní jízdě. Před dlouhou cestou je proto dobré ji pečlivě naplánovat, a to včetně míst odpočinku. Již několik dní před jízdou nepodceňujte nedostatek spánku a určitě neponocujte noc před jízdou.

Nejohroženější skupinou jsou muži do 26 let, kteří riskují a únavu za volantem podceňují. Ohrožení jsou také lidé pracující na směny a profesionální řidiči. Všichni pak hlavně v noci, protože je to doba přirozená pro spánek. Podle statistik je nejhorší období mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní a také v horku na dálnicích.

Mikrospánek může přijít i když se necítíme unavení. Před mikrospánkem nás tělo většinou varuje. Únava, zívání, bolest či pálení očí. Mezi varovné signály také patří neklidné sezení a nezvyklé pohyby hlavou. Při únavě dochází ke snížení pozornosti, horšímu odhadu vzdálenosti a prodlužování reakční doby. I samotná únava bez výskytu mikrospánku tedy snižuje bezpečnost jízdy.

Během jízdy je vhodné s řidičem neustále komunikovat. Nabízí se také možnost střídání se v řízení se spolujezdcem. Zastavit můžete ještě předtím, než únavu ucítíte. Při pauze je dobré se protáhnout, projít, nebo trochu zacvičit. Pokud už to nejde vydržet a nepomáhá ani cvičení, určitě pomůže i krátký spánek. 

Káva a energetické nápoje fungují na omezenou dobu. Následný rychlý propad pozornosti je nebezpečný. Hodně sladké nápoje nejsou také ideální. Ideálnní volbou je pít vodu, minerálku, mírně oslazený čaj apod. V jídle je dobré vybírat lehce stravitelná jídla. Svíčková s pěti knedlíky Vás zaručeně unaví.

Monotónní hudba také nebývá řešením. K poslechu je lepší vybírat zajímavé pořady, nebo si s hudbou zazpívat.

Únavu stupňuje horko, proto je dobré větrat, nebo používat klimatizaci.

Lidé s problémy se žílami, nebo nemocemi srdce a cév jsou rizikovou skupinou a doporučuje se jim, aby stavěli preventivně každou hodinu.

Výhodou je, že výskyt mikrospánku už dokáží hlídat asistenční systémy moderních automobilů. Pomohou nejen s hlídáním únavy, ale také s udržením vozu v daném pruhu a případně zastavením, pokud řidič nereaguje na varování vozu.

V průběhu jízdy dbejte na to, jak moc jste unavení. Zhodnoťte raději dvakrát jestli není lepší zastavit a protáhnout se, než usnout za volantem.

Doprava | 10. 08. 2020