Měnící se svět a logistika v něm

Svět zažil jaro 2020 v izolačním režimu. Vlády mnoha zemí světa vyhlásily karanténu, spostu lidí bylo nuceno zůstat doma a spokojit se pouze s vycházkami s domácími mazlíčky nebo nákupem potravin. Mnoho aspektů běžného života se přesunulo do online světa. Práce v režimu home office, studium pomocí video konferencí, divadla a koncerty na otevřených prostranstvích.

Co se stalo s potřebami? Do popředí se dostaly potraviny a léky. Nákupní centra jsou uzavřena a pro většinu produktů jiných než FMCG zůstal pouze online způsob prodeje. Požadavky zákazníků se však v poslední době změnily. Když nemůžete opustit dům, nepůjdete si koupit žádné nové oblečení ani obuv. Vzhledem k uzavření hranic nepotřebujete ani kufry. S uzavřením parků a návštěvníkům čelícím možným pokutám se nákup nového kola, tenisek nebo kolečkových bruslí jeví bezpředmětný. Tyto změny v preferencích spotřebitelů ovlivňují také logistiku.

Jak epidemiologická situace ovlivnila podnikání jako celek a zejména logistiku, hovoří odborníci AsstrA.
 
„Faktory, jako jsou provozní režimy odesílatelů a příjemců, kolísání směnných kurzů, dodací doba během karanténních omezení na přepravní trase, přesměrování geografie toků nákladu, vedly ke skutečnosti, že poptávka se přesouvá z pohledu „Produkt “ do směru „ Řešení “.

Nabídky balíčků pro optimalizaci nákladů jsou velmi žádané. Stejně tak kombinované dodací systémy, jako kompromisní řešení, které udržuje rovnováhu „cena - čas“. Hodnota výhod digitalizace roste. Roste poptávka po automatizaci procesů a jejich integraci v rámci zákaznického systému.

Trh dlouhodobě patří klientům, což ovlivňuje nastavení kupní ceny. Zároveň zákazníci očekávají nárůst kvality služeb rychlost přenosu informací. Prioritou proto není pouze organizace přímých dodávek nákladu podle schématu D-t-D (door-to-door, pozn. redakce), ale poskytnutí komplexního řešení s odbornými znalostmi a poradenstvím,“ uvedla Nadežda Čura, náměstkyně ředitele pro prodej a marketing společnosti AsstrA Group.

Jak Nadežda Čura poznamenává, pandemie Covid-19 urychlila důvěru v digitální řešení od bezkontaktních technologií zařízení k aplikacím, které zajišťují nepřetržitou online práci kdekoli na světě. V časobém období posledních 2-3 měsíců došlo k nevídanému vývoji digitalizace, který předběhl svou dobu. Digitální technologie v některých případech zlevní urychlí a dosažení výsledků (pokud ne přímo v finančních dopadech, tak v ohledu na na efektivitu času, či pracovního postupu). Proto je další digitální transformace nevyhnutná.

„Každá změna ve společnosti, ať už ekonomická, či politická se odrazí v sektoru logistiky. Dodavatelské řetězce, prodejní trhy se mění, poptávka po určitých skupinách zboží klesá nebo roste.
 
Například v ruských divizích AsstrA se zvýšil počet objednávek na dodávky potravin. Růst nastal právě v karanténě v březnu a dubnu. Obrat tohoto odvětví se ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 zvýšil o 23%.

Pokud se budeme bavit oblastně, uzavření Evropy v druhé polovině března vedlo ke snížení provozu na evropských trasách. Ve stejném období však Čína začala znovu ožívat, díky čemuž bylo možné zvýšit objemy přepravy směrem k Číně a Rusku,“ říká Tatyana Goncharenko, manažerka pobočky AsstrA v Moskvě a oblastní manažer Centrálních a Volžských obvodů.

„Krizi přežijí ti, kteří pružně reagují na změny trhu a těží z probíhajících změn." I přes pozastavení výroby v některých oblastech, došlo k zjevnému zvýšení přepravy určitých produktů. Zvýšila se poptávka po zdravotnických a hygienických výrobcích, na plnou kapacitu také funguje potravinářský sektor.

Některé společnosti, které čelily stangaci vlivem pandemie, adaptovaly své podnikání, aby jej udržely. Výrobci automobilů, jako je aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, jakož i Groupe PSA, Ford a Mercedes-Benz, se dočasně přeorientovali na výrobu ventilátorů a dalšího zdravotnického vybavení.

Zvýšená poptávka po antiseptických přípravcích vedla k nedostatku izopropyl alkoholu. Proto ropné a plynárenské společnosti Gazprom, Tatneft, PKN Orlen začaly zvyšovat své výrobní kapacity a začali vyrábět dezinfekční prostředky. Někteří výrobci kosmetiky také zvýšili výrobu antiseptik a výrobci oděvů přešli na výrobu masek a ochranných oděvů,“ říká Denis Gural, provozní ředitel skupiny AsstrA Group.

Podle Denise Gurala masivní přechod spotřebitelů k e-commerce společnosti nutí přehodnotit dodavatelský řetězec, aby si zachovaly konkurenceschopnost. Proto se musí i provozovatelé logistiky přizpůsobit a prozkoumat potenciál současné situace, aby našli nové systémy dodávek, optimalizovali náklady a minimalizovali dobu přepravy.

„Díky sociálním restrikcím získává online nakupování na popularitě. Přestože dlouhodobě vyvíjíme projekty expresní přepravy pro klienty AsstrA, spolupráce s marketplaces se pro společnost stala výzvou nové doby,“ dodává Denis Gural.

Logistika | 12. 06. 2020
Zdroj: AsstrA