Mach: Je třeba srovnat tarify a špatné nastavení integrované dopravy

Podle starosty Mšena na Mělnicku Martina Macha (Zelení) je třeba srovnat tarify a špatné nastavení integrované dopravy, zvýšilo by to využití železnice a nebylo by nutné rušit spoje. Středočeské hejtmanství nedávno oznámilo, že od prosince omezí některé spoje na lokálních železničních tratích, chce tak uspořit zhruba 52 milionů korun. Poukazuje na stále rostoucí výdaje na veřejnou dopravu. Mach ČTK řekl, že kraj ve skutečnosti ušetří spíše jednotky milionů a někteří lidé se nedostanou například o víkendu z noční směny domů.

 
Starosta uvedl, že se na něj denně obracejí zástupci obcí i občané a požadují zachování železniční dopravy v dosavadním rozsahu. S rušením spojů na lokálních tratích nesouhlasí ani ministerstvo dopravy, poukazuje mimo jiné na nedávné stamilionové investice do dotčených tratí. Nachystalo memorandum, které zástupci kraje nepodepsali. Podle hejtmanky Petry Peckové (STAN) šlo o vágní dokument. Podle ministerstva měl kraj přislíbit odložení rozhodnutí o redukci spojů o rok. Omezení se týká například tratí Mělník - Mšeno - Mladá Boleslav, Čisovice - Mníšek - Dobříš, Vlašim - Trhový Štěpánov nebo Rakovník - Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice, kterou podepsalo 5057 lidí.

"Tarifní politika je jednoznačně ve prospěch autobusů, nikoliv vlaků," popsal Mach problém, který považuje za hlavní. Navíc podle něj nefungují jednotné síťové a přestupní jízdenky mezi vlaky a autobusy, což také využívání vlaku komplikuje. Chybí též samoobslužné systémy pro prodej jízdenek, případně možnost zakoupit třeba SMS jízdenku. Ve spojích často nejsou průvodčí, a tak řada pasažérů nemá ani příležitost si jízdenku koupit.

Za dobře nastavený nepovažuje Mach ani systém nedávného sjednocení regionální dopravy. Podle něj měla vzniknout páteřní síť železniční dopravy, od níž by do vesnic zajížděly kratší autobusové spoje. Místo toho naopak přibylo mnoho nepotřebných velkokapacitních autobusových spojů a na některých trasách je i více přestupů. Například v případě linky 668, která dříve jezdila přímo do Mělníka, přibyl přestup.

V listopadu se má uskutečnit další setkání k organizaci dopravy, k dispozici by měla být čísla přepravených cestujících za září a říjen. Podle Macha z nich bude parné, kde se dá uspořit na autobusových linkách, a z ušetřených milionů by se pak dal obnovit provoz železničních spojů.

Jedním z argumentů hejtmanství je také vyšší komfort cestujících, kteří nebudou muset na vlakové nádraží, které je často na okraji obcí, ale autobusy je zavezou přímo do centra. Starosta Mšena ale říká, že tato teorie možná platí na vesnicích v blízkém okolí Prahy, ale v regionu Mšena jsou lidé zvyklí k vlaku popojet třeba se sousedem, který jede autem okolo, případně dojet na kole. A jsou tací, kteří běžně dojdou i několik kilometrů na nádraží, doplnil Mach.

Víkendové omezení železničních spojů mimo sezonu bude mít také dopad na místní turistiku a tím i na živnostníky, protože například cyklisté si kola do autobusu, na rozdíl od vlaku, naložit nemohou. Cestovní ruch je ale podle Macha v regionu celoroční.

Doprava | 14. 09. 2021
Zdroj: ČTK