Kraje mají rozdílné požadavky na vlaky, pro ČD je to komplikace

Velké rozdíly v požadavcích krajů na různé typy a vybavení vlaků jsou pro České dráhy komplikací. Zvyšuje to náklady a nedovoluje maximálně využít vozidel. České dráhy usilují o to, aby se svými vlaky jezdily více, a více je tak vytížily. Zároveň chtějí, aby byl provoz čím dál více ekologičtější, řekl v Brně na konferenci o budoucnosti železničního průmyslu náměstek generálního ředitele Českých drah Patrik Horný.

 
"Kraje chtějí různé rozteče sedadel, jednou chtějí byznys třídu, jednou nechtějí. Jedni chtějí nová vozidla, jiné ojetá, někde chtějí motorové vlaky, jinde je nechtějí," popsal Horný potíže, s jakými se České dráhy potýkají. S ohledem na rozdílné požadavky pak není možné v případě potřeby použít vozidla v jiném kraji či uzpůsobit provoz tak, aby vlak jezdil ve více krajích zároveň.

I tak hodlá dopravce, jehož akcionářem je stát, pokračovat v modernizaci. "Pro regionální dopravu chceme nakupovat jednoznačně ucelené jednotky, v dálkové dopravě pořád počítáme s klasickými soupravami s lokomotivou," řekl Horný.

Cílem Českých drah je do budoucna bezemisní železnice. Na rozdíl od silniční dopravy velkou část provozu zajišťují v elektrické trakci. Tam, kde není a nebude trať elektrizovaná, plánuje dopravce použití vlaků na baterie či na palivové články. V plánu je nenakupovat už nové lokomotivy či vlaky na naftu.

Doprava | 18. 06. 2020
Zdroj: ČTK