Kraj a města usilují o vybudování severního obchvatu Uh. Hradiště a St. Města

Zlínský kraj a radnice v Uherském Hradišti a sousedním Starém Městě usilují o vybudování severního obchvatu obou měst. Jejich zástupci dnes ve Zlíně podepsali deklaraci o spolupráci na přípravě stavby, vyjádřili tím také vůli podílet se na jejím financování. Připravovaný obchvat by měl ulevit přetížené dopravě v centru Uherského Hradiště a Starého Města, pomůže i blízkým Kunovicím, řekli po podpisu dokumentu starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha (ODS) a starosta Starého Města Martin Zábranský (STAN).

 
Přípravné práce zaberou několik let. "Všichni vědí, jak dlouho v České republice trvá příprava dopravních staveb. Já bych byl velmi rád, abychom to nešťastné číslo, které říká zhruba deset až 12 let, dokázali stáhnout na co nejrozumnější míru. Ale nás tam čeká celá řada věcí. My se musíme vypořádat s vlastnickými vztahy, musíme se pochopitelně vypořádat s dopady na životní prostředí. Víme, že práce se musí svěřit skutečně odborníkům, kteří se v té oblasti vyznají, a to taky učiníme," řekl Blaha.

Jak Uherské Hradiště a Staré Město, tak i Kunovice podle Zábranského obchvat potřebují. Ve třech bezprostředně sousedících městech žije dohromady přes 36.000 lidí. "Dobře víme, že Moravní most, který v současné době spojuje Staré Město a Uherské Hradiště, je natolik vytížený, řekl bych dokonce až přetížený, že si tohle souměstí nový most opravdu zaslouží," uvedl Zábranský.

Zhruba pětikilometrový obchvat by v budoucnu měl propojit silnici II/497, která do obou měst přivádí dopravu od Zlína, s dálnicí D55. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Radka Doležela (ANO) je to denně zhruba 20.000 aut. "Očekáváme, že 40 procent bychom mohli odklonit po obchvatu, což je velmi významné," řekl Doležel. Výrazný úbytek tranzitní dopravy v centru obou měst podle něj uleví řidičům i obyvatelům.

Finanční náklady na vybudování obchvatu nechtěl náměstek hejtmana odhadovat. "Za deset let ceny budou jiné, možná budou v eurech, kdoví," uvedl Doležel. S financováním stavby by však podle něj mohly pomoci peníze ze zdrojů státu a Evropské unie, o které Zlínský kraj hodlá zažádat.

Chystaná přeložka silnice II/497 by měla začínat v Jarošově, místní části Uherského Hradiště. Následně obchvat povede průmyslovou zónou Jaktáře a novým mostem překoná řeku Moravu. Poté povede souběžně s protipovodňovou hrází katastrálním územím Starého Města, novým mostem překoná Baťův kanál a napojí se na místní komunikaci ve Východní ulici. Ta přivádí dopravu k okružní křižovatce, odkud vznikne přivaděč k nyní budované dálnici.

Doprava | 17. 11. 2022
Zdroj: ČTK