Graffiti na vlacích stojí dopravce miliony korun ročně, omezují navíc kapacity

Vandalismus dál komplikuje železniční dopravu v Česku. Nejčastěji jde o případy graffiti na vlacích. Dopravce stojí miliony korun ročně, vedle toho navíc kvůli čištění vlaků dočasně omezují přepravní kapacity spojů. České dráhy loni napočítaly 445 případů, což je sice asi o pět procent meziročně méně, odstranění nápisů však dopravce vyšlo na 5,8 milionu korun. Statisíce stojí tento vandalismus i ostatní dopravce. Vyplývá to z jejich odpovědí na dotazy ČTK.


Ve vlacích státního dopravce sice případů posprejování vlaků v posledních letech zhruba o desítky případů ročně ubývá, stále však jde o stovky případů. Za prvních sedm letošního měsíců dopravce eviduje už 225 případů. Nejde přitom jen o vizuální poškození vlaku, ale i o zásah do provozu. "Kvůli zajištění čištění totiž musíme soupravy na určitou dobu stáhnout z provozu, což má nepříznivý vliv na přepravní kapacitu. V provozu se to pak projeví například nasazením jedné soupravy CityElefant místo dvou spojených," uvedl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Naopak nárůst případů graffiti v poslední roce zaznamenal RegioJet. Pomalované vozy kvůli čištění také dočasně vyřazuje z provozu. "Vždy se snažíme docílit vyčištění do 48 hodin," řekl manažer dopravce Jiří Jahelka. Náklady na odstranění nápisů se podle něj liší podle jejich velikosti, použitých barev a také času, který od nástřiku uplynul.

Nejohroženější jsou vlaky zaparkované ve svých zázemích na velkých odstavných nádražích. Nejvíce útoků vandalů dopravci evidují v Praze, v Jihomoravském kraji a v Bohumíně.

Dopravci kvůli tomu hledají způsoby jak vlaky více ochránit. "České dráhy posilují fyzickou ostrahu objektů, ve kterých k útokům na vlaky dochází, nasazujeme ale také ostrahu do míst, kde předpokládáme, že by k vandalismu mohlo dojít. Tyto místa například hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur," podotkl Kubát.

Ostatní | 16. 08. 2022
Zdroj: ČTK