DB Schenker a Lufthansa Cargo spouští pravidelnou uhlíkově neutrální leteckou linku z Evropy do Číny

Poslední březnový den byla startem letadla Boeing 777F zahájena historicky první pravidelná nákladní linka mezi Frankfurtem a Šanghají s neutrální uhlíkovou stopou. Nyní je tak možné přepravovat náklad letecky s prakticky nulovými emisemi CO2 díky využití udržitelného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Linku provozují společnosti DB Schenker a Lufthansa Cargo, které takto společně ušetří až 174 tun běžného kerosinu týdně.

„Uhlíkově neutrální dodavatelské řetězce jsou nyní realizovatelné i v leteckých přepravách. Naše pravidelné týdenní lety mezi Frankfurtem a Šanghají jsou počátkem nové éry. Jsme hrdí na to, že se nám už řadu zákazníků podařilo přesvědčit o perspektivě tohoto řešení. Nyní je zapotřebí, aby byznysoví i političtí hráči společně vytvářeli možnosti a vhodné prostředí pro využívání obnovitelných paliv a udržitelné letecké dopravy,“ říká Jochen Thewes, CEO společnosti DB Schenker.

„Prvním udržitelným nákladním letem na světě jsme spolu s DB Schenker závěrem loňského roku dokázali, že létání bez emisí je už dnes možné. Společně jsme nyní spustili první udržitelnou nákladní linku, která připraví půdu pro podobná řešení. Věříme, že díky odhodlání leteckého průmyslu a podpoře veřejnosti to společně zvládneme,“ dodává Dorothea von Boxberg, CEO společnosti Lufthansa Cargo.

Udržitelné letecké palivo (SAF) se vyrábí převážně z biomasy, jako například z recyklovaného rostlinného oleje nebo z dalších kuchyňských olejů. Při jejich spalování v motoru se uvolňuje stejné množství oxidu uhličitého, které rostliny během svého růstu už odstranily z atmosféry. Kromě toho jsou skleníkové plyny produkované při výrobě a přepravě tohoto paliva plně pokryty v rámci kompenzačních projektů udržitelnosti. Tím je zajištěno, že jsou lety z hlediska produkce skleníkových plynů zcela neutrální.

Objem udržitelného leteckého paliva, které DB Schenker a Lufthansa Cargo každý týden spotřebují, odpovídá 174 tunám leteckého kerosinu, což je zhruba množství potřebné pro let do Šanghaje a zpět. Z technických a legislativních důvodu zatím není možné tankovat letadla pouze udržitelným leteckým palivem, a proto je přimícháváno do běžného kerosinu a po natankování následně spotřebováno v letadlech.

Letní letový řád Lufthansa Cargo potvrzuje neutralitu skleníkových plynů v objemu 20 250 tun. Z celkového objemu tvoří přibližně 16 200 tun právě spaliny z motorů. Obchodní partneři, kteří se do projektu zapojili, jako je Mercedes-Benz, ZF nebo Merck, si tak mohou na základě poměru sami započítat snížení uhlíkové stopy. 
 
Logistika | 16. 04. 2021
Zdroj: DB Schenker