Soutěž na dostavbu další části obchvatu České Lípy chce ŘSD vypsat ještě letos

Do konce letošního roku chce Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) vypsat veřejnou soutěž na dodavatele další části obchvatu České Lípy. Pokud vše dobře půjde, mohly by práce na 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy začít v příštím roce. Záležet také bude na tom, zda se pro nákladnou stavbu podaří zajistit financování, řekl ČTK generální ředitel ŘSD Radek Mátl při zahájení prací na rozšíření silnice I/9 u Nového Boru.

 
Obchvat by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu mimo hustě obydlené oblasti. Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet už před šesti lety. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Dokončena zůstala část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Žádnou významnou dopravní úlevu to tak zatím městu nepřineslo.

"Ten projekt je rozdělený na dvě části, u úseku Dubice - Dolní Libchava už máme pravomocné územní rozhodnutí, máme požádáno o stavební povolení, dokončujeme zadávací dokumentaci stavby a chtěli bychom na konci letošního roku vypsat výběrové řízení na zhotovitele. Na druhou stranu je třeba si přiznat, že rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury je v letošním roce i na ty příští roky velmi napjatý a je otázka, zda na tuto stavbu bude dostatek finančních prostředků. Národní zdroje jsou omezené a doba není jednoduchá," řekl Mátl.

Náklady na první část obchvatu z Dubice do Dolní Libchavy odhaduje ŘSD při současných cenách stavebních prací a materiálů na bezmála miliardu korun, ještě o půl miliardy dražší by měl být navazující úsek z Dolní Libchavy do Nového Boru. Tam ale zatím příprava vázne, ŘSD nezískalo výjimku, kterou na stavbu žádalo kvůli zásahu do biotopů zvláště chráněných organismů. Projekt chce ŘSD upravit. "O výjimku budeme znovu žádat," doplnil ředitel liberecké Správy ŘSD Jan Wohlmuth.

Liberecký kraj podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) projekt podporuje, protože uleví obyvatelům České Lípy i dalších obcí na silnici I/9 od tranzitní dopravy. Stavba má ale také odpůrce, kromě ekologických organizací, se proti stavbě postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice. Petici proti plánované výstavbě silnice podepsalo na internetu přes 660 lidí.

 

Doprava | 10. 08. 2022
Zdroj: ČTK