ČD rozšiřují využití 3D tisku v údržbě, snižuje náklady na díly o stovky tisíc

České dráhy rozšiřují využití technologie 3D tisku při údržbě vlaků. V současnosti je v provozu 12 tiskáren v deseti hlavních střediscích údržby, například v Praze, Plzni, Českých Budějovicích, Brně nebo v Bohumíně. Využití 3D tisku v údržbě podle drah zrychluje servis a zlevňuje náklady na některé díly o stovky tisíc korun. Informovaly o tom České dráhy.

 
Dráhy chtějí využívat 3D tisk zejména u součástek s dlouhou dodací lhůtou nebo dílů, které se dodávají pouze jako součást větších celků. "Aktuálně máme vytipováno asi 60 různých položek, které prověřujeme z pohledu možnosti a efektivity vlastní výroby na 3D tiskárnách přímo ve střediscích údržby. Zároveň jsme u zhruba dvou desítek dílů, které není nutné schvalovat, zahájili vlastní produkci v 3D tisku. Jde například o matice, objímky, panty, mřížky nebo kryty,“ popsal předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Využití 3D tisku podle drah výrazně zlevňuje náklady na součástky, které jsou v běžném oběhu za vysoké ceny a často se kvůli nim vyměňovat celé větší a jinak funkční nepoškozené celky. "Podle analýzy lze u řady prvků dosáhnout zkrácení čekání na náhradní díl řádově až o 50 dní a roční úspora nákladů je jen u 13 vybraných součástek ohodnocena na 800.000 Kč,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.

České dráhy využívají 3D tisk v celé své skupině, kromě osobního dopravce jsou zapojeny dceřiné společnosti ČD Cargo nebo DPOV. Společnost k tomu má také centrální digitální sklad datových podkladů jednotlivých komponentů. Všechny využívané díly jsou podle drah schvalovány konstrukční kanceláří a dalšími specialisty, na některé jsou vydávány posudky.

Vedle 3D tisku České dráhy využívají i další digitální systémy v údržbě. Jde například o on-line digitální diagnostiku železničních vozidel, ve které se uplatňují i prvky umělé inteligence.

Ostatní | 23. 06. 2022
Zdroj: ČTK