Řada obcí na I/2 nepozoruje výrazný nárůst kamionové dopravy

Řada obcí ležících na silnici první třídy číslo dva nepozoruje tak výrazný nárůst kamionové dopravy, jaký se očekával v souvislosti se zpoplatněním silnice první třídy číslo 12. Vyplývá to z vyjádření zástupců obcí pro ČTK. Silnice číslo 12 vede paralelně se silnicí první třídy číslo dva z Prahy do Kolína. Silnice I/12 je zpoplatněná od 1. ledna 2020.

 
Například starosta Mukařova Rudolf Semanský (STAN) odhaduje, že počet kamionů projíždějících obcí vzrostl zhruba o 20 procent. "Situaci stále sledujeme. Musím konstatovat, že v první fázi se počet kamionů zvýšil, ale teď se zdá, že ten nárůst není až tak dramatický, jak jsme se obávali," řekl.
 
Semanský před rokem inicioval vznik petice, která požadovala zavedení poplatku pro kamiony také na silnici I/2. "Všechno se to zkomplikovalo koronavirem, přes léto v době dovolených se na to zapomnělo, nárůst opravdu nebyl nijak dramatický, že by si lidi stěžovali. Pak přišla druhá vlna koronaviru. Nevím, jestli má smysl při takto malém nárůstu nějakou aktivitu vůbec vyvíjet," řekl ČTK Semanský. Již delší dobu prý nezaznamenal od obyvatel žádnou stížnost týkající se vyššího počtu projíždějících kamionů.
 
Nižší než původně očekávaný nárůst pozoruje také starostka Zásmuk Marta Vaňková (ODS). "Mírnější nárůst je, ale nepřijde mi, že by to bylo třeba o těch očekávaných 50 procent. Ale nárůst vidíme, myslím si, že to ale nějaké komplikace nezpůsobuje," řekla Vaňková. "Samozřejmě se ale najdou lidé, kteří řeknou, že je to daleko horší," dodala starostka.
 
Jako výraznější naopak nárůst počtu kamionů označuje starosta Vyžlovky Jan Pelikán (Společně pro Vyžlovku). "Statistiku úplně nemáme, ale kamionů tady jezdí fůra, to potvrdit můžu. Dalo by se říct, že se počet kamionů navýšil výrazně," řekl ČTK Pelikán. Na radnici podle něj chodí velmi často stížnosti obyvatel na hluk a vibrace, které kamiony způsobují.
 
Od začátku ledna 2020 se mýto rozšířilo na dalších zhruba 900 kilometrů cest, většinou silnic první třídy. Mýtný systém tak funguje už na 2409 kilometrech českých silnic a dálnic. Dopravci loni na mýtném zaplatili přes 11,5 miliardy korun. Meziročně je to o 5,24 procenta více. Výběry se tak zvýšily i přes koronavirovou krizi, která především na jaře utlumila provoz. K růstu přispělo zejména loňské rozšíření systému o 900 kilometrů dálnic a silnic.
 
Doprava | 11. 01. 2021
Zdroj: ČTK