Zakázku v Libereckém kraji vyhrála Arriva jen o 1,50 Kč na km

Doprava | 12. 02. 2019

Zakázku Libereckého kraje na zajištění dopravy na trati z Liberce přes Turnov a Semily do Staré Paky a z Železného Brodu do Tanvaldu, vyhrála společnost ARRIVA vlaky před Českými drahami. Arriva nabídla o 1,50 Kč nižší cenu za kilometr. Novinářům to řekl generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec. Při rozsahu téměř 756.000 najetých kilometrů ročně to představuje zhruba 1,34 milionu korun. Zakázku získá Arriva od prosince letošního roku na deset let.

 
České dráhy nabídly stejně jako Arriva na trať nízkopodlažní vlaky. Liberecký kraj dal ale přednost levnější nabídce, byť představuje určité riziko. V současné době jezdí na obou trasách České dráhy, s nimiž chtěl původně kraj prodloužit smlouvu o dva roky a pak dopravce vybírat společně se sousedním Královéhradeckým krajem. České dráhy ale chtěly podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) zhruba dvojnásobek toho, co za kilometr dostávají dnes, při zachování současných vlaků. "To pro nás bylo nepřijatelné, proto jsme se rozhodli oslovit všechny dopravce na trhu," řekl Půta.

Arriva podle Půty nabídla cenu 157,12 Kč za kilometr. Tržby se tam aktuálně pohybují kolem 20 až 25 korun na kilometr, rozdíl tak bude kraj firmě doplácet. Dnes platí Českým drahám za kilometr zhruba 95 korun. Arriva navíc nabídla nízkopodlažní vlaky Siemens Desiro. Stejné soupravy jezdí z Liberce do Žitavy nebo v létě k Máchovu jezeru. Hejtman věří, že by mohly na železnici přilákat víc cestujících. České dráhy nabídly na hlavní trati vlaky RegioShark, které jezdí například mezi Libercem a Českou Lípou. Ze Železného Brodu do Tanvaldu chtěl ale dopravce nasadit vlaky Regionova, s nimiž nejsou podle hejtmana v kraji dobré zkušenosti.

"Arriva získala od státu zakázku na zajištění rychlíkového spojení z Prahy do Tanvaldu, a má tak zájem v regionu získat i další zakázky," řekl Půta. Kraj bude teď s firmou jednat o smlouvě. Zakázku na trať z Liberce do Staré Paky dostane na deset let, z Tanvaldu do Železného Brodu by ale měl dopravce jezdit jen sedm let. "Tuto trať bychom chtěli zahrnout do Jizerskohorské železnice, kde současná smlouva s Českými drahami skončí v roce 2026 a budeme tam soutěžit dopravce na další období," dodal hejtman.
 
Zdroj: ČTK