Zákaz jízdy v levém pruhu dálnic může omezit i řidiče karavanů

Logistika | 11. 01. 2019

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat cestování i desetitisícům karavanistů v Česku. Poslanecký návrh, který bude v pátek řešit vláda, totiž počítá se zákazem pro všechny soupravy o délce nad sedm metrů, což se týká drtivé většiny karavanů a obytných vozů. Zástupci karavanistických klubů a sdružení proto s návrhem nesouhlasí a budou chtít jeho změnu, vyplývá z jejich odpovědí na dotaz ČTK. Loni stát registroval přes 13.500 obytných vozů a více než 30.000 obytných přívěsů.

Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Podle předkladatelů by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu. Ministerstvo dopravy návrh v připomínkovém řízení podpořilo.

"Majitelé obytných aut by určitě neměli být postiženi. V žádném případě to nejsou vozidla, která by způsobovala problémy ostatním řidičům při předjíždění," uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček. V rámci Autoklubu funguje Asociace Caravan Clubů, která sdružuje tisícovky členů a desítku klubů.

Podle Šťovíčka by se měla změnit alespoň formulace návrhu s tím, že zákaz se nebude týkat obytných automobilů. Ačkoliv byla novela vytvořena v reakci na prosincový dopravní kolaps na dálnici D1 zejména s ohledem na kamiony, podle současného znění návrhu by se zákaz vztahoval i na karavany. "Pokusím se v tomto podniknout kroky, zabojovat pro naše karavanisty a oslovit zákonodárce," dodal šéf Šťovíček.

Podle Jana Bizika ze Sdružení dovozců obytných vozidel (OSCAR) se zákaz podle současného znění bude týkat všech používaných karavanů. Celková délka soupravy zahrnující vozidlo a přívěs se totiž pohybuje od zhruba 7,5 do 13 metrů. "Navíc si nemyslím, že by toto opatření razantně změnilo situaci na našich dálnicích kvůli jednomu úseku D1 o délce 100 kilometrů, naopak, situaci na našich dálnicích jen zhorší," řekl Bizik.

Karavany by v takovém případě musely zůstávat ve stejném pruhu s pomaleji jedoucími těžkými kamiony. Řada souprav s karavanem má podle Bizika nejvyšší povolenou rychlost soupravy až 110 km/h. "Proč by ale potom měli užívat dálnici," upozornil.

Podle něj je postačující současná právní úprava, která umožňuje omezit předjíždění kamionů s hmotností nad 7,5 tuny prostřednictvím dopravních značek. Příčinu problémů na D1 vidí spíše v nedostatečné infrastruktuře.

Poslanci návrh předložili v reakci na prosincové několikahodinové kolony na D1, které byly podle silničářů z velké části způsobeny nedisciplinovanými řidiči kamionů. Proti zákazu se vyslovili mimo jiné nákladní dopravci a Hospodářská komora.
Zdroj: ČTK