Téma měsíce května: FleetBoard usnadňuje práci s užitkovými vozidly

IT | 21. 05. 2015

Květen se na portále Eulog zabývá užitkovými vozidly. Jako dnešní téma si můžete přečíst zajímavý rozhovor se Štěpánem Pouzarem, manažerem prodeje FleetBoard ze společnosti Mercedes-Benz Česká republika, který blíže představí telematické služby, jež jsou velkou výhodou v provozu užitkových vozidel v oblasti logistiky.


Na úvod bych Vás chtěla požádat, abyste vůbec systém FleetBoard představil. Co si pod tím člověk může představit?
FleetBoard je telematický systém vyvinutý koncernem Daimler AG primárně pro vozidla Mercedes-Benz. Jde o přenos všech možných a myslitelných informací a dat z vozidla na pracovní stůl zákazníka. Je to opravdu jen otázka pár „kliknutí“, kdy má správce vozového parku okamžitý přehled o aktuálním technickém stavu vozidla, jeho pozici, má k dispozici analýzu řízení vozu a spotřeby paliva s ohledem na topografii, hmotnost a stupeň dopravy. Dispečeři posílají informace o vykládce, vidí zbývající dobu řízení přesně podle AETRu, zatímco řidič jim např. posílá seznam naloženého zboží skenováním jednotlivých BAR kódů. Dálkově stáhnout data z karty do tachografu, stáhnout velkokapacitní paměť tachografu bez tohoaniž by se vozidlo přiblížilo domů, analyzovat nastavení hysterezí prediktivního tempomatu? Možností co lze díky systému FleetBoard do auta, ale hlavně z auta dostat, je opravdu mnoho.V kostce se dá říci, že systém supluje člověka sedícího na sedadle spolujezdce, který objektivně hodnotí provoz každého vozu 24 hodin denně, 365 dnů za rok.

Nyní zhruba víme, co to FleetBoard je. Jak takový systém v praxi funguje?
Moderní vozidla jsou plná všelijakých řídících jednotek a snímačů. Ty spolu komunikují přes CAN sběrnici. Veškeré informace, které se po této sběrnici „proběhnou“ jsou kopírovány a odesílány z vozu na servery společnosti Daimler AG, kde se vyhodnocují a jsou ihned dostupné pro zákazníka. Systém je možno získat přímo z montážního závodu při objednávce nového vozu s tím, že některé naše modely jsou jím vybaveny již sériově. Nebo je možno jej nechat domontovat na již provozovaná vozidla.

Můžete krátce představit na konkrétním příkladě z praxe jeho přínosy?
Každý tlačí na snižování nákladů a asi je Vám jasné, kde se v nákladní dopravě šetří nejdříve a s okamžitým efektem. Spotřeba paliva je přesně ten faktor, který dokáže velmi pomoci, nebo naopak uškodit. Při analýze provozu a bodovém hodnocení řidičů však spotřeba není paradoxně vůbec brána v potaz. Systém prostě spotřeba paliva nezajímá. On se soustředí na detailní hodnocení způsobu řízení s ohledem na faktory jako je kopcovitost, intenzita dopravy a hmotnost. Správné chování a zacházení s vozidlem je pak odměněno dobrým bodovým hodnocením. Vozidlo má poté, čistě logicky, dobrou spotřebu. Díky tomu nejsou řidiči pod zbytečným tlakem a nezřídka se stává, že řidič s vyšší spotřebou má třeba zdaleka nejlepší hodnocení v celé firmě. Kopce a hmotnost dělá své a systém si to také moc dobře uvědomuje.

Jak dlouho už je vlastně tato služba dostupná na našem trhu a je dostupná pouze pro vozy Mercedes-Benz, nebo mohou systém využívat i vozy jiných značek?
Telematika FleetBoard byla představena v roce 1998. Tehdy se analýza provozu nákladních vozidel řešila asi tak, jako se v té době řešil dnes naprosto běžný vysokorychlostní internet v mobilu. Poptávka byla opravdu nízká, už třeba jen díky tehdejším nízkým cenám pohonných hmot. Je vidět, že tehdy měl koncern Daimler AG opravdu vizionářský pohled na věc. Díky tomu se nyní můžeme pochlubit systémem, který je bez přehánění naprostou špičkou na trhu. FleetBoard není provozovaný výhradně na našich vozidlech Mercedes-Benz, ale přes FMS konektor i na ostatních značkách nákladních vozidel. Během více než osmi let, co se o systém FleetBoardu společnosti Mercedes-Benz Česká republika s.r.o. starám, jsem měl možnost vidět jezdit naši telematiku téměř na všech typech nákladních vozidel. Zastoupení značky Mercedes-Benz však samozřejmě, co do počtu, vede.

Vždy, když se zavede něco nového, jsou zde patrné hlavně výhody. Málokdy se mluví o nevýhodách, protože buď žádné nejsou zatím známé, nebo se z určitých důvodů nechtějí prezentovat. Přesto bych se ráda zeptala, zda je FleetBoard univerzální, nebo jste objevili něco, v čem se naskytl nějaký problém, kdy nebylo vhodné tento systém použít?
Upřímně, ještě jsem nenarazil na provoz, nebo vozidlo, kde by nebylo vhodné systém použít. Jediné co mne napadá, jsou možná nějaké stacionární stroje. Tam ale naši telematiku ani neplánujeme napojit. Tudíž zůstaneme-li u dodávek Mercedes-Benz a nákladních vozidel všech značek, doporučil bych provoz telematiky FleetBoard na všech aplikacích a provozech.
A pokud Vás zajímají nevýhody – stále častěji se setkávám s tím, že zákazník doposud ani neměl povědomí o možnostech, co vše lze z vozidla a jeho provozu získat za data, tudíž je pro něj někdy velmi nepříjemné se s touto skutečností sžít. Občas mají zákazníci mylné představy, a když vidí surová data, jsou v šoku. Často to jsou lidé, kteří se takto živí 25 let a neví, jak s takovou náloží ne vždy veselých informací naložit. V tu chvíli nabízíme pomoc a klientovi asistujeme při nastavování procesů v jeho firmě. Vždy s maximální opatrností a citem pro nelehkou situaci.

Jak přesně vypadá nebo v čem se liší systém FleetBoard pro nákladní vozidla oproti systému pro stavební dopravu?
Unikátnost tohoto systému je právě v jeho univerzálnosti. Služba analýzy provozu je naprosto objektivní. Řidič jezdící plně naložený, v těžkém terénu na stavbě je hodnocen na základě svého umu a citu pro řízení. Nikoliv podle spotřeby.
Právě segment stavební dopravy byl dlouho přehlížen. Dle mých zkušeností je to právě ale ten segment, kde je potenciál snížení spotřeby paliva naprosto největší. Vozidla sice dosahují menších nájezdů než dálková přeprava, úspory dosažené ale jen nepatrným zlepšením jízdního stylu jsou však tak veliké, že se v absolutních hodnotách přehoupnou i přes úspory paliva v dálkové dopravě dosažené v uplynulých letech.

Kde je možné vidět praktickou ukázku a prezentaci tohoto systému?
Se systémem se můžete setkat na každém dealerství Mercedes-Benz. Prodejci nákladních a užitkových vozidel jsou schopni Vám systém představit. Sami ho totiž velmi aktivně používají při vyhodnocení zápůjček svých předváděcích vozidel.
 






Další podobné články