Stavbu mostu na Orlici v Hradci zbrzdilo počasí, otevře na jaře

Doprava | 06. 12. 2018

Stavbu nového mostu přes řeku Orlici ve čtvrti Svinary v Hradci Králové zbrzdilo počasí. Most tak nebude hotový do konce letošního roku, ale až příští rok v květnu. ČTK o tom informovalo hejtmanství. Most stavbaři od letošního dubna budují na místě železného mostu plukovníka Šrámka, který byl v havarijním stavu. Investorem mostu za 78 milionů korun včetně DPH je Královéhradecký kraj.

Stavba mostu byla naplánována na 13 měsíců, ale snahou stavbařů a kraje bylo most alespoň v omezené míře v režimu předčasného užívání otevřít již před koncem roku, tedy po sedmi měsících výstavby. To se dalo splnit jen při příznivém počasí. Listopadové deště, kolísání teplot a vysoká vlhkost však stavbařům nedovolily položit další izolační vrstvy.

„Klimatické podmínky aktuálně znemožňují další postup prací v odpovídající kvalitě, ke které jsme smluvně zavázáni. U izolací je to garance na 120 měsíců, na celé dílo potom 72 měsíců," uvedl Zdeněk Roušar ze stavební firmy Chládek a Tintěra Pardubice.

Most je z většiny hotový. Stavbařům zbývá zejména položit izolace, udělat mostní závěry na jeho koncích, položit asfaltobetonový kryt vozovky a ochranné vrstvy chodníku. Silničáři předpokládají, že práce by se po zimní přestávce měly opět rozběhnout v polovině března. Provizorní lávka pro pěší, která je vedle nového mostu, bude přes zimu nadále otevřená.

Nový most o rozpětí 75 metrů bude mít jen jedno pole. Původní most z roku 1907 měl uprostřed kamenný pilíř. Most bude mít dva jízdní pruhy a po jedné straně chodník.

Svinarský most je důležitý pro dopravu ve východní části stotisícového Hradce Králové. Nejbližší mosty přes Orlici jsou na městském silničním okruhu a pak v Krňovicích. Most spojuje části Svinar na obou stranách řeky, využívají ho i obyvatelé Malšovy Lhoty a Malšovic. Řidiči jej používají jako zkratku při cestě z jižní části města směrem na Rychnov nad Kněžnou a Ostravu.

Zbouraný železný most byl pro auta uzavřený od ledna 2017. Mohli na něj jen pěší a cyklisté. Most zcela ve šrotu neskončil. Polovinu mostu si převzal Hradec Králové, který chce torzo zachovat jako doklad mostního stavitelství počátku 20. století. Mostové pole zatím leží na levém břehu řeky. Radnice míní, že by do něj mohl být zabudován bufet či půjčovna lodí nebo by mohlo po renovaci posloužit jako most jinde.

Zdroj: ČTK