Podíl volných skladů a výrobních hal v ČR klesl na 3,7 procenta

Skladování | 01. 11. 2017

Podíl volných skladů a výrobních hal v Česku na konci třetího čtvrtletí meziročně klesl o 0,7procentního bodu na 3,7 procenta. Celkově je na trhu 245 000 metrů čtverečních moderních průmyslových ploch, které jsou připraveny k okamžitému nastěhování.

„Nejvýraznějším rysem současné situace na českém trhu průmyslových nemovitostí je převis poptávky nad nabídkou. Průměrná míra neobsazenosti se nachází na nejnižší úrovni. V návaznosti na setrvalou poptávku a dlouhotrvající hospodářský růst je v plném proudu další výstavba," uvedl vedoucí oddělení průmyslových nemovitostí 108 Agency Martin Šumera.

Developeři se ve větší míře pouštějí do spekulativní výstavby bez předem sjednaného nájemce. Týká se to především okolí Prahy. Jako příklad Šumera zmínil halu v Prologis Parku u ruzyňského letiště nebo areál společnosti Panattoni v nedalekém Pavlově.

Podle údajů sdružení realitních poradenských firem Industrial Research Forum plocha dokončených skladů a výrobních hal ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla zhruba o polovinu na 92 000 metrů čtverečních. To zhruba odpovídá rozloze dvou Václavských náměstí v Praze. Haly vznikly v deseti průmyslových parcích.

Největším dokončeným projektem byla nová hala pro výrobce zámků Assa Abloy v Panattoni Parku Stříbro. Dále to bylo rozšíření haly v CTParku Přeštice, postavené pro dodavatele dílů pro automobilový průmysl. Celková plocha moderních skladových průmyslových prostor v Česku činí 6,75 milionu metrů čtverečních.

Nejvyšší nájemné průmyslových a logistických nemovitostí podle IRF meziročně vzrostlo o pět procent na 4,50 eura (115 korun) za metr čtvereční měsíčně. Členy sdružení IRF jsou společnosti CBRE, Colliers Internacional, Cushman & Wakefield a JLL.

Podle analytika 108 Agency Dana Šobotníka bude kvůli zvýšené poptávce výstavba pokračovat. „V žádaných lokalitách, jako například v Praze podél dálnice D1 nebo D11, je naprosté minimum volných prostor. To může být důvod ke zvyšování nájemného. Zároveň očekáváme rozvoj dalších regionů v návaznosti na budování dopravní infrastruktury a poptávku výrobních a logistických firem v těchto oblastech," doplnil.

Zdroj: ČTK