Pardubičtí silničáři mají zakázek dost i bez ŘSD

Doprava | 10. 09. 2018

Správa a údržba silnic Pardubického kraje se s úbytkem zakázek údržby silnic první třídy vyrovnala bez problémů. ŘSD po loňském výběrovém řízení svěřilo údržbu silnic 1. třídy soukromým firmám. Krajské správě ale zakázky neklesly, nemusela ani propouštět. Od loňska pracuje víc pro obce, zájem je velký. Objednávky přijímá i od lidí, kteří třeba kopou vodovodní přípojku. ČTK to řekl Miroslav Němec, ředitel organizace, která pořádá tradiční silniční veletrh.

Od loňského roku se o zimní údržbu silnic v regionu starají tři subjekty. Ředitelství silnic a dálnic změnilo dodavatele úklidu silnic první třídy, tendr na osm let vyhrálo konsorcium firem Eurovia a Sovis. Předtím je udržovali krajští silničáři, nyní mají celý rok na starosti jen krajské komunikace druhé a třetí třídy.

„Skutečně důležití a vzácní jsou pro nás starostové měst a obcí, kterých je přes 400, snažíme se jim vyhovět téměř vždy. Objednávají si nás státem zřizované subjekty, Povodí Labe nebo Lesy ČR. Máme i privátní klientelu," řekl Němec.

Díky uvolněné kapacitě mohou silničáři v zimě lépe udržovat například silnici třetí třídy na Orlickoústecku z Chocně přes Žamberk do Králík, uvedl příklad. Když mají silničáři volné kapacity, pracují během roku i na menších zakázkách pro soukromníky. "Když někdo potřebuje zpevnit několik čtverečních metrů a máme cestu kolem, jsme schopní to udělat za civilizovanou cenu. Máme výhodu, že máme velké odběry materiálu a máme cenovou exkluzivitu," řekl Němec.

Nyní se silničáři připravují na zimu, sklady se solí a inertní směsí jsou plné. Brzy přezují techniku z letní výbavy na zimní a od 1. listopadu jsou posádky připravené. Náklady na zimní údržbu zaměstnanci kalkulují zpravidla z tříletého průměru. Za zimu, tedy přibližně od listopadu do konce března, utratí 90 až 150 milionů korun.

„Ze 30 až 40 procent děláme zimu prostřednictvím dodavatelských firem. Jinak do zimní údržby je zapojen všechen náš dělný lid, 300 pracovníků, k tomu nějakých 120 techniků plus dodavatelé. Dohromady to dělá nějakých zimních 60 až 70 posádek," řekl Němec.

V Pardubickém kraji je 2990 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, z toho 207 kilometrů je pouze pluhovaných, ostatní kilometry silničáři i solí nebo sypou inertní směsí.

Zdroj: ČTK