Na trati u Prahy začala stavba zabezpečovače ETCS za 327 mil. Kč

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila instalaci vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na úseku z Českého Brodu do Prahy Uhříněvsi. Systém, jehož stavbu zajistí AŽD Praha, by měl začít fungovat za rok a bude stát 327 milionů Kč bez DPH. Zástupci SŽDC a zhotovitele to oznámili na  tiskové konferenci. Instalace systému bude následně pokračovat i na dalších tratích v Praze a okolí. ETCS umožňuje převzít kontrolu nad vlakem ze vzdáleného pracoviště, například výpravčím.


Systémem ETCS budou postupně vybaveny stanice Český Brod, Úvaly a pražské stanice v Běchovicích, Malešicích, Hostivaři a Uhříněvsi. Při instalaci se upraví staniční i traťová zabezpečovací zařízení, které zajistí přenos informace o volnosti úseků, stavu tratí, přejezdů a dalších údajů do radioblokových centrál, které budou informace dále využívat pro řízení provozu. Na úseku budou dvě takové centrály. Součástí stavby budou i úpravy centrálního dispečinku v Praze, kdy bude technologie integrována do jednotlivých obslužných pracovišť.

Podle šéfa AŽD Praha Zdeňka Chrdleho je úsek jedním z technicky nejsložitějších na pražských tratích. Zároveň upozornil na plán osazení systému na klíčových tratích do roku 2025. Firma má na starosti instalaci systému i na dalších tratích, například z Uhříněvsi do Votic. Ta začala letos v červnu.

Úsek mezi Českým Brodem a Uhříněvsí je součástí rozsáhlé instalace systému ETCS z Kralup nad Vltavou přes Prahu až do Kolína. Instalace tak bude následně pokračovat také na tratích Praha Libeň - Kralupy nad Vltavou (předpokládané dokončení v listopadu 2022), dále Český Brod - Kolín (dokončení v listopadu 2023) a úsek mezi pražským Masarykovým nádražím, Bubny a Libní, kde bude termín stanoven podle průběhu navazujících modernizací tratí a stanic.

ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Systém je v současnosti připraven v úseku Kolín - Břeclav, dopravci ho však zatím nevyužívají.
Ostatní | 06. 11. 2019
Zdroj: ČTK