Modernizace železničního uzlu v Pardubicích začne v roce 2019

Doprava | 11. 10. 2017

Modernizace železničního uzlu v Pardubicích potrvá čtyři roky, s jejím zahájením investor počítá v roce 2019. S přispěním evropských dotací bude stát čtyři miliardy korun.

Investice přinese zrychlení železniční dopravy. Dnes mohou vlaky jezdit přes stanici maximálně 100 kilometrů v hodině, ve směru na Rosice nad Labem 40 kilometrů v hodině. Po dokončení modernizace budou vlaky moct stanicí projíždět až 160kilometrovou rychlostí. Jejich jízda bude tišší díky pružnému upevnění pražců.

Cestujícím bude sloužit nový staniční mobiliář, informační systém nebo moderní podchody. „Obyvatelé Pardubic určitě přivítají i vybudování nové lávky, která zajistí bezpečné a pohodlné propojení severní a jižní části města s přístupy na nástupiště," řekl ředitel odboru přípravy staveb SŽDC Petr Hofhanzl.

Rekonstrukcí projde zabezpečovací a sdělovací zařízení a dispečerská technika. Plánovaná rekonstrukce zahrnuje přestavbu podstatné části kolejiště železniční stanice, stavbu nového ostrovního pátého nástupiště a prodloužení příjezdového a odjezdového podchodu. Kompletní modernizaci čekají i nástupiště.

„Budou mít výšku nástupištních hran 550 milimetrů nad temenem kolejnice, tedy v úrovni podlahy moderních železničních vozů, což značně usnadní nastupování a vystupování z vlaku," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Všechna nástupiště budou přístupná i po eskalátorech, bezbariérový přístup zajistí výtahy, dodal.

Ve stejném roce SŽDC nejspíš zahájí opravu budovy nádraží, kterou projektoval architekt Karel Řepa. Jde o jeho nejvýznamnější stavbu. Státní zakázku projektoval společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let, stavební práce trvaly deset let do roku 1959. Nádraží má prostornou odbavovací halu, náleží k němu velký hotel a v suterénu bylo kino.

Zdroj: ČTK