České dráhy se o dalším postupu k zabezpečení vozů poradí na trhu

Doprava | 06. 08. 2019

České dráhy dál hledají způsob, jak vybavit své vlaky zabezpečovacím systémem ETCS. Po zrušených zakázkách nyní zahájily tržní konzultace pro získání nových informací, které chtějí využít při příštích soutěžích. ČTK to řekl mluvčí státního dopravce Radek Joklík. ETCS umožňuje převzít kontrolu nad vlakem ze vzdáleného pracoviště, například výpravčím.

 
Dráhy by podle aktuálních plánů měly do roku 2025 instalovat ETCS do více než 450 vozidel. V červnu společnost uzavřela první smlouvu na vybavení až 131 elektrických lokomotiv, zároveň závazně objednala instalaci do dalších 102 elektrických hnacích vozidel v celkové hodnotě 1,4 miliardy korun. Část z této sumy by měly pokrýt evropské dotace. Vedle toho pokračuje další zakázka na vybavení motorových vlaků.
 
Současně však v červnu dopravce zrušil kvůli vysokým cenám čtyři další zakázky. V nich chtěl podnik získat vybavení na zabezpečení do lokomotiv 380, Pendolin, Railjetů a elektrických jednotek.
 
Dráhy proto nyní hledají způsob, jak v plánu pokračovat. "My teď formou tržních konzultací upřesňujeme informace, které by nám mohly pomoci při případném vypsání nových zakázek," upřesnil další postup Joklík. Nové soutěže chce podnik případně vyhlásit až po výsledku konzultací.
 
Formou tržních konzultací chce dopravce získat informace, které by mu pomohly i s modernizací 12 motorových vlaků D6460. Ty by měl využívat zejména v Olomouckém kraji. Dráhy pro modernizaci před časem vypsaly výběrové řízení. To však nakonec skončilo také neúspěšně, protože se do soutěže nikdo nepřihlásil.
 
ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla.
Zdroj: ČTK