Cedop a Egis Rail se kvůli vyloučení z tendru obrátily na ÚOHS

Doprava | 11. 08. 2017

Centrum pro efektivní dopravu a francouzská společnost Egis Rail se kvůli vyloučení z mnohamilionových tendrů na projekční práce k připravované modernizaci železniční trati Brno - Přerov obrátily na antimonopolní úřad. Dál se chtějí také soudně bránit.

Vyloučení Správa železniční dopravní cesty dříve odůvodnila tím, že francouzským inženýrům zrušila Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě oprávnění pracovat v Česku.

Podle Šlegra ale důvod pro vyloučení Cedop a Egis Rail ze tří tendrů pominul. Městský soud v Praze totiž odložil svým usnesením účinnost rozhodnutí ČKAIT, kvůli kterému bylo sdružení z tendru vyloučeno. Navíc sdružení obnovilo kvalifikaci prostřednictvím čtyř českých osob nového subdodavatele.

„O těchto skutečnostech jsme SŽDC informovali a předpokládali, že své rozhodnutí o vyloučení vezme zpět. Zatím však jen opakuje nesmyslné argumenty ČKAIT," uvedl zástupce sdružení Petr Šlegr. Postup správy železnic je podle něj nezákonný a vede k eliminaci zahraniční konkurence v tendrech.

Zakázka na projekční práce nové trati, kterou má být nejrychlejší v Česku a kterou mají projíždět vlaky až 200kilometrovou rychlostí, je rozdělená do čtyř veřejných soutěží. Ve třech z nich mělo kvůli nejnižší ceně nakročeno k vítězství právě sdružení Cedop a Egis Rail.

Z rozhodnutí správy železnic z června vyplývá, že SŽDC se chystá zakázky na část trasy mezi Blažovicemi a Vyškovem a Vyškovem a Nezamyslicemi vybrat dalšího účastníka v pořadí, kterým je sdružení projekčních společností Sudop. To nabídlo v prvním tendru cenu o zhruba milion korun vyšší (přibližně 55 milionů bez DPH) a ve druhém tendru byla dražší o zhruba 100 tisíc korun s cenou 48,8 milionu.

Šlegr také upozornil na střet zájmů, který podle něj ČKAIT má. „Jejím místopředsedou je spolumajitel firmy SUDOP Brno, která se ve dvou ze zakázek umístila (s dalšími firmami) jako druhá v pořadí a na vyloučení CEDOP a EGIS má eminentní zájem," uvedl Šlegr.

Modernizace zhruba 75 kilometrů trati mezi Brnem a Přerovem by se měla podle předpokladu uskutečnit mezi roky 2020 až 2023. Celková odhadovaná cena projekčních prací je zhruba 230 milionů korun.

Zdroj: ČTK