ČD odmítly garantovat Jihomoravskému kraji výši tržeb z jízdenek

Na cesty osobním nebo spěšným vlakem po Jihomoravském kraji bude možné koupit si pouze jízdenku krajského integrovaného systému. Vedení kraje se totiž nedohodlo s Českými drahami, jejich jízdenky a slevy tak skončí, uvedl server iDNES.cz. Kraj chtěl od Českých drah garantovat příští rok výši tržeb na úrovni letošních, což je však podle mluvčí dopravce Vandy Rajnochové nemožné, protože dráhy tržby nemohou ovlivnit. Cestující budou mít na jižní Moravě alespoň možnost koupit si krajskou jízdenku v e-shopu Českých drah či v jejich aplikaci Můj vlak. Reakci kraje ČTK zjišťuje.


Změna v nákupu jízdenek je důsledkem nové tříleté smlouvy kraje s Českými drahami od 1. ledna příštího roku. Dosud šly totiž tržby dopravci, nyní půjdou kraji. Stejný stav nastane také ve Zlínském kraji. Smlouvy s Českými drahami má přitom také Olomoucký či Ústecký kraj a v nich bude stále možné zvolit si mezi krajskou jízdenkou a dokladem ČD. "Tím je pro zákazníky zachován vysoký komfort současného způsobu odbavení, včetně on-line odbavení ČD, a (Jihomoravský) kraj by stejně jako v krajích se stejným typem smluv obdržel odpovídající podíl tržeb a nebyl by tak nijak škodný," uvedla Rajnochová. Jihomoravský kraj chce ale mít nad tržbami naprostý dohled.

Pokud by musely České dráhy garantovat letošní výši tržeb, musely by v případě nižších tržeb doplácet kraji ze svého. "Přitom kraj drží veškeré nástroje, kterými lze tržby ovlivňovat," vysvětlila Rajnochová.

Jízdenky ČD bude možné nadále kupovat na cesty mezi kraji. Ovšem ne ve všech případech. Například pro cestu z Ostravy do Tišnova si bude muset cestující koupit dvě jízdenky. Z Ostravy do Brna totiž bude jezdit nově RegioJet se svými jízdenkami, z Brna si pak musí cestující koupit krajskou jízdenku.

Problémy s nákupem jízdenek souvisejí s tím, že ministerstvo dopravy nedokázalo zajistit existenci národního tarifu již od začátku platnosti nového jízdního řádu v polovině prosince. Zatím uvádí termín v prosinci 2020. Nutnost nákupu minimálně dvou jízdenek na jednu cestu jako z Ostravy do Tišnova postihne tisíce cestujících. Soukromí dopravci totiž nastoupí i na další rychlíkové linky objednávané státem a začnou provozovat také řadu kraji objednávaných linek. Od prosince tak zanikne dosud téměř stoprocentní síťovost, kdy drtivou většinu státem či kraji objednávaných linek zajišťovaly České dráhy a obvykles si stačilo koupit jednu jízdenku.

Doprava | 07. 11. 2019
Zdroj: ČTK