Jesenice u Prahy nesouhlasí s výstavbou středočeské části D3

Doprava | 24. 05. 2019

Jesenice u Prahy nesouhlasí s výstavbou dálnice D3 v připravované variantě. Devítitisícové město by se stalo novým Černým Mostem nebo Zličínem, řekl na debatě o D3 na jesenické radnici starosta Jesenice Pavel Smutný (za STAN). Nesouhlasné stanovisko k projektu podle něj zaujalo městské zastupitelstvo.

 
Město už nyní trpí nadměrnou dopravou z Pražského okruhu, po napojení D3 z jihu by bojovalo s dalším přílivem aut. Jesenickým vadí podle Smutného i to, že by se dálniční okruh u Jesenice měl rozšířit na osm jízdních pruhů z nynějších čtyř. Protihluková opatření se proto mají posouvat dál od okruhu. "Dopravní zátěž našeho regionu je už teď enormní, už teď nejsou splněny hlukové limity a my bychom sem měli přivést z celého jižního regionu zhruba 45.000 aut denně," upozornil Smutný.

Podle předsedy spolku Alternativa středočeské D3 Romana Andrese se rozmáhá názor, že trasa takzvané západní varianty je již schválená a nedá se s tím nic dělat. To ale podle něj není pravda, obce mohou podávat námitky ve správních řízeních. Právník Michal Bernard, který proti navržené trase dálnice dlouhodobě bojuje, ČTK řekl, že projekt je nyní ve fázi zahájeného územního řízení. Byly podány žádosti o územní rozhodnutí na stavebním úřadu v Benešově, který ale vyzval Ředitelství silnic a dálnic k doplnění. Řízení je nyní přerušeno do 30. srpna, lze však podle Bernarda předpokládat, že se tento termín bude posouvat.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví tři desítky let. Středočeská část má měřit 60 kilometrů, výstavba by měla začít v roce 2024 a skončit v roce 2028. Bernard ale míní, že tento termín nemůže být dodržen.

Kritikům vadí mimo jiné to, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Mají obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst.

Ministerstvo dopravy v minulosti poukazovalo na to, že trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích. Západní variantu schválilo také ministerstvo životního prostředí, když vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí. Podporuje ji i Středočeský kraj, který k ní chystá doprovodné stavby. V koridoru dálnice má být vybudován přivaděč vody z Želivky.
Zdroj: ČTK